Forum

Home – 2.0 Forum Aandelen ZIM update 2 januari 2024

Tagged: 

• ZIM update 2 januari 2024

Posted by Stefan Willems on 02/01/2024 at 22:26

Beste leden,

Ik ben zeer tevreden met ZIM omdat in mijn ogen mijn bull case scenario nu aan het uitkomen is. Dat de Houthi’s net Maersk hebben aangevallen (tweemaal dan nog wel, de reden waarom ZIM vorige week daalde) is een godsgeschenk voor onze longs. Vandaag is het aandeel in een rode markt met 13,4% gestegen. Daarmee zijn we terug dicht in de buurt aan het komen van de short squeeze, zeker nu de short interest verder gestegen is tot boven de 25%.

Waar je nu op moet letten:

– Zal de hoogste koers van december verbroken worden? Indien ja, geeft dit extra zuurstof aan de opwaartse beweging door shorters die hun positie moeten indekken

– Zal morgen een groene dag worden voor shipping (ZIM beweegt mee op de shipping sector, extra aankopen door ETF’s zal het aandeel de nodige kracht geven om deze hoogtes van december te bereiken, daarvoor is nog 5% stijging nodig, al zal je al bij een kleine groene beweging morgen effect zien)

Ik volg het verder op voor jullie. Ik raad aan om de posities absoluut niet te verkopen.

Warme groet

Stefan

Stefan Willems replied 2 years, 4 months ago 10 Members · 12 Replies
  • 12 Replies
  • caers-ria

Member
    02/01/2024 at 22:53

Merci om het op de voet te volgen . Is best spannend !

• luc-jorens

Member
    03/01/2024 at 08:41

Bedankt voor alle info Stefan. We blijven in ZIM zitten…👍

• ooms kris

Member
    03/01/2024 at 13:55

👍🙏

• patrick lahorte

Member
    03/01/2024 at 14:19

bedankt voor de update en houden-advies, stefan !

• Stefan Willems

Administrator
    04/01/2024 at 23:42

Ik zal in de spamalot van zaterdag een update geven over de Rode Zee en hoe ik het verder zie evolueren.

• Thijs Wuytens

Member
    06/01/2024 at 00:22

Gemiste kans die ik mezelf heel erg kwalijk neem.

Heb zelf in 2021 mooie winsten gemaakt aan het aandeel ZIM, dus ik volgde het aandeel nog steeds passief. Ik volg de geopolitieke dagelijks op de voet. Op 3 december zei ik tegen mijn vader en broer dat het Suezkanaal en de Rode Zee weleens voor lange tijd onbevaarbaar zouden kunnen zijn en dat dat gevolgen zou hebben voor internationale scheepvaart, meerbepaald container-rederijen en olietankers, dat shipping freight rates weer fors zouden stijgen. De dag nadien zei ik meteen tegen mijn collega, die ZIM in portefeuille heeft (-80% op dat moment dus hij wou ervan af zijn), dat hij zeker niet mocht verkopen, want ZIM zou weleens stevig kunnen gaan knallen, zoals in 2021. Sindsdien is ZIM bijna 100% gestegen.

Toen heb ik een aantal shipping aandelen bekeken, maar ik geraakte er niet uit welke ik moest kopen. Ik zag ook initieel ook verrassend weinig reactie in de aandelenkoersen. Dat deed me ergens ook denken dat het misschien allemaal wat ‘opgeblazen’ was. Het waren ten slotte voornamelijk enkele niche Twitter accounts die ik volg die hier toen over bezig waren. De situatie leek weer te deëscalleren. Ik dacht dat het vals alarm was. Een internationale coalitie ontstond om te Rode Zee veilig te stellen en ook rederijen achtten het gevaar geweken. Half december brak de hel echter terug los. Zim reageerde snel en ik heb niet meteen durven kopen tot enkele dagen geleden.

Achteraf gezien een nobrainer met een zeer aantrekkelijke risk/reward en een les die ik niet snel zal vergeten.

• Thijs Wuytens

Member
    06/01/2024 at 00:32

@stefan-willems wellicht heb je het ook al gehoord, maar ik las vandaag berichten dat olietankers gelinkt aan Israël door suicide-drones werden aangevallen bij de Malediven, meer dan 2000 km verwijderd van Yemen, en ook zware schade hebben opgelopen door die aanslag. Het bereik van de Houthi’s is groter dan enkel de Rode Zee en ze lijken het niet zozeer op Westerse schepen gemunt te hebben, maar wel op schepen die banden met Israël hebben. De assumptie dat ZIM, een Israëlisch bedrijf, niets te vrezen heeft als ze de Rode Zee mijden, lijkt niet zo robuust als eerst gedacht.

• Stefan Willems

Administrator
      06/01/2024 at 22:20

Merci om te delen Thijs! Met ziekte gemist, bedankt om me erop te wijzen. Vandaag gebruikt in de spamalot.

• Christophe Breemersch

Member
    06/01/2024 at 10:26

De aanval van de Houthi’s als een ‘godsgeschenk’ omschrijven. Tja. We moeten niet naïef zijn. Er wordt altijd geld verdiend aan aan dergelijke situaties en daar ben ik op zich niet tegen, maar ik zou toch uitkijken met het creëren van een ‘hoera’-stemming omdat koersen stijgen door oorlog of terrorisme. Er zitten nog altijd mensen achter deze gebeurtenissen. Ik zag op X ook die AI afbeelding van Stefan met die getekende raketten enerzijds en anderzijds een containerschip dat de stijgende koers voorstelde. Is inderdaad de realiteit, maar het bevestigt ook het cliché van de belegger die enkel naar zijn aandelenkoersen kijkt.

Kortom, het is iedereen gegund om geld te verdienen, maar willen we niet ‘hopen op kapers’ zoals in een andere reactie hierop het forum of vieren dat er aanvallen zijn?

• Rudy

Member
      06/01/2024 at 14:26

Dat is nu wat beleggers doen, een situatie zien, een strategie uitzetten, het risico bepalen en er al dan niet naar handelen. Dit zal niets veranderen aan de geopolitieke strubbelingen die er her en der heersen.

Het mooie is dat je als individuele belegger zelf kan bepalen wat je al dan niet doet.

Om nu de zaken om te draaien en te laten uitschijnen dat de belegger de oorzaak is van de geopolitieke instabiliteit vind ik toch wel een brug te ver.

• Vincent Halsberghe

Member
    06/01/2024 at 16:43

Wereldwijd doen er zich altijd situatie voor waarbij een belegger zijn voordeel kan halen. Soms is het economisch gelinkt en de andere keer heeft het te maken met geografische situaties. Oorlog zorgt altijd voor wijzigingen. Bijvoorbeeld stijgende grondstofprijzen… De oorlog tussen Rusland en Oekraïne zorgde ervoor dat er een boycot kwam van Europa om olie af te nemen. Maar dat gaf India en China de kans om de olie van Rusland af te nemen. Waardoor de transport van olie wereldwijd veranderde. En sommige bedrijven hiervan konden profiteren. Maar dat wil niet zeggen dat je als belegger wil dat de oorlog blijft duren. Je kan de juiste keuzes maken als belegger, en daar beslis je zelf in. ZIM is nu nog een speciaal geval, omdat het hier meer gaat om een ballon. Een short, die ooit terug in elkaar klapt. Geen lange termijn belegging…

• Peter

Member
    06/01/2024 at 20:09

Jan. 05, 2024 3:04 AM

https://seekingalpha.com/article/4661278-zim-integrated-shipping-stock-prime-beneficiary-red-sea-disruptions-buy

Log in to reply.