Home – 2.0 › Forum › Koffiekamer › Wat zit er in mijn portfolio – Q4 2024 (resultaten)
-
Wat zit er in mijn portfolio – Q4 2024 (resultaten)
Posted by Geert Leysen on 01/01/2025 at 13:31Zoals beloofd deel ik hierbij mijn resultaten en portfolio van het afgelopen jaar. Ik nodig iedereen uit om ook jouw portfolio te delen in de reacties (alleen percentages, geen echte bedragen!). Zo kunnen we misschien onbekende aandelen leren kennen, feedback geven en van elkaar leren.
Je kan de voorgaande rapporten hier trouwens vinden: https://staging.spaarvarkens.be/forum/Onderwerp/wat-zit-er-in-mijn-portfolio
Dit jaar koos ik voor een Tesla- en cryptostrategie. Hoewel deze aanvankelijk minder goed presteerde dan de markt, eindigde het jaar zeer positief. Mijn grootste winnaars (in Euro’s) waren Tesla, Palantir (inmiddels volledig verkocht), Bitcoin, Meta (ook verkocht) en Solana.
Na mijn laatste rapport van Q2 (zie link hierboven) is mijn portfolio wel serieus gezakt begin augustus, dus dat was wel even pittig, maar zoals jullie ondertussen wel weten heeft daarna Tech, en oa Tesla een serieuze inhaalbeweging ingezet met de Trump trade, en stond ik plots zelfs +87% YTD!
Ook mijn Amazon positie, die ik in de loop van het jaar had opgebouwd, heeft ook goed gepresteerd.
Mijn grootste verliezers in Euro’s (en die ik ook nog altijd in portefeuille heb):
- Jaguar Mining: 20% gedaald door een mijnongeval, maar ik verwacht daar nog herstel.
- Celsius Holdings: Is mijn nieuwe grote positie waar ik zelf nog veel van verwacht, maar daar kijk ik vooral naar de komende resultaten die zouden moeten aangeven dat ze terug aan het groeien zijn.
- CRISPR Therapeutics: Onderpresteerend, en nu op steunniveau. Ik overweeg daar verkoop bij verdere daling.
Na enkele mindere weken sluit ik het jaar af met een solide +68,98%, wat mijn tweejaars rendement op een ongelooflijke +146,81% brengt 🤩
Voor het komende jaar blijf ik Tesla, Amazon en crypto nog even aanhouden, maar verwacht die laatste wel af te bouwen richting 2de helft van het jaar en ik hoop dat ik met Celsius een nieuwe winnaar heb, maar dat valt dus nog af te wachten… Met de dalingen de afgelopen weken staan sommige nieuwere aankopen ook al redelijk in het rood en deze zal ik dus zeker heel kort opvolgen en/of mogelijks verkopen als deze nog lager zouden gaan (ik probeer altijd zoveel als mogelijk mijn verliezen te beperken)
Alvast mijn beste wensen voor het nieuwe jaar en veel beurssucces!
Bert Potargent replied 1 year, 2 months ago 18 Members · 42 Replies -
42 Replies
-
Met +69% en +147% vrees ik dat weinigen zich geroepen voelen om ook hun rendement te delen, Geert. 😂 Toch proficiat! Very well done! Mijn afkeer van crypto kost me geld en ik merk dat almaar meer mensen nu naar buiten komen met “veel verdiend aan bitcoin in 2024”. In tegenstelling tot jij doen ze dat echter enkel achteraf, dus daar scoor je veel beter dan hen.
-
Ik probeer altijd op voorhand te zeggen wat ik doe, zoals nu met Celsius en ook met Sequana Medical (via Whatsapp)… en mijn resultaten mogen zeker niemand afschrikken hoor, vorige kwartalen hebben er ook heel wat varkentjes gereageerd!
Voor mij is het vooral interessant dat iedereen even zijn portfolio posities deelt (je hoeft dus zelfs niet je winsten te vermelden). Het is altijd interessant om te zien wat iemand anders in portfolio heeft, en vaak vind ik daar dan ook bedrijven door die ik zelf nog niet kende… dus zeker allemaal doen! 👍 -
Geert,
Dat klopt. We kunnen altijd leren van elkaar.
-
Mijn portfolio posities staan trouwens in die pdf in attach, want is misschien niet helemaal duidelijk.
(heb nog geprobeerd om post aan te passen, om die preview van spaarvarkens url er tussenuit te halen, maar da lukt nie meer precies)
-
-
ik ben pas gestart met beleggen Juli 2024 mijn resultaten zijn helaas niet schitterend, mijn portfolie is
Ackermans v Haaren
Aedifica
Ageas
Ascencio
Azelis
Brederode
Cofinimmo
Colruyt
D’ieteren
Eurazeo
Exor
Ferrari
Lvmh
Montea
NN group
Prysmian
Sofina
Tubize
Global atomic
Nkt
Investor A B
Latour
Byd
Chubb
Coca Cola
Toyota
Visa
En 4 ETF
-
Bedankt om je portfolio te delen Othello!… Om nog maar net gestart te zijn heb je al heel veel posities eigenlijk. FYI: Ik probeer zelf mijn posities te beperken tot een 20-tal (maw, ik zit nu redelijk aan mijn max), waarbij enkele posities > 10% van mijn portfolio voor de aandelen waar ik het meeste van verwacht. Met veel posities moet je zelf veel bedrijven opvolgen en zullen de winsten van je winnaars afgeroomd worden door andere posities die misschien verliezen maken… en dan ben je finaal beter af met ETF’s zoals beschreven wordt in de hangmatbelegger.
Maar belangrijkste is om te beginnen met beleggen, en je leert wel al doende wat het beste werkt voor jezelf … zo ben ik ook gestart en heb al veel leergeld betaald ondertussen 😀 -
Ik heb een pff die ongeveer 70% gelijk is aan de uwe (ik hou ze bij en geloof in deze ondernemingen op de LT) , met dat verschil dat ik nog X-fab en Barco bezit en veel te duur heb aangekocht in veel te grote posities wat mijn rendement volledig naar beneden trekt in 2024. Ik heb eruit geleerd en mijn strategie aangepast maar het is een dure leerschool geweest.
-
Helemaal eens met Pascal. Dit is een zeer degelijke klassieke portefeuille.
Veel respect als je dat als beginner kan in mekaar knutselen.
Het enige wat een beetje ontbreekt is technologie. En laat dat het nu net prima gedaan hebben het afgelopen jaar. Misschien (waarschijnlijk) zitten die magnificent 7 wel in je ETF’s.
Conclusie, met dergelijke portefeuille zit je gebeiteld voor de lange termijn.
Opdracht voor 2025 is eenvoudig: Volhouden!
-
-
Othello,
No worries. Dat lijkt me een prima portefeuille! Die portefeuille is ook fenomenaal veel beter dan waar absolute beginners zoal mee afkomen. Ik has je graag verteld wat ik er zou uitgooien, maar ik vind niet meteen iets…
Pascal
-
Hierbij mijn huidige portfolio, ben nu ongeveer 2 jaar bij Spaarvarkens, dividenden niet mee gerekend.
Mijn laatste aankoop was recent nog extra pakketje Montea om mijn GAK wat te verlagen. Montea heb ik aangekocht als alternatief ten tijde van de 2de staatsbon. Mooie aanvulling op mijn GVVs. Vorig aankoop was van augustus … te weinig mee bezig.
1-2 maanden geleden was trouwens het rendement een heel stuk beter. Buy & Hold, sommige had ik al (verschillende keren) moeten verkopen en terug aankopen. Een paar keer limieten ingesteld maar dan niet gehaald. XFAB, TESSENDERLO … doe ze niet weg. Zweedse holdings … Kinnevik gekozen omdat de andere te hoog stonden. Bijkopen van holdings Ackermans, Brederode … ja/nee, tegen deze koersen … wat doe je er nu mee.
Zou ik niet gewoon hangmatbelegger worden en voor Holdings en ETF’s gaan.
-
Ik zou als ik jou was niet teveel veranderen. Je hebt mooie namen met best wat potentieel in je lijstje staan denk ik. Wat ETF’s erbij kan wel helpen om een wat meer mondiale spreiding te hebben alhoewel een deel van de belgische bedrijven hun winsten ook buiten Europa realiseren.
-
Dag lambert, ik heb zelf in het begin ook vaak de denkfout gemaakt om iets niet te kopen omdat “het te hoog staat”, maar of iets aan al time high staat zegt niks over dat het duur is of niet daarvoor moet je naar de waardering kijken. Wel is het belangrijk dat je steeds kijkt of het niet overhyped is of/en niet profiteert van tijdelijke cyclische momenten. Sommige holdings zijn met één korting van 45 procent nog niet interessant, omdat de portefeuilles vaak amper tot niet laten groeien zoals bv GBL. Investor verslaat al meer dan 100 jaar de beurs en bevat topbedrijven. En als de korting voor dergelijke holdings beetje toeneemt omdat de globale beurs het iets minder doet, zijn dat vaak mooie koopmomenten. De koers van eind 2022 rond 170 kronen, zullen we wellicht nooit meer terugzien …..
-
ik zou je “verliezers” nu ook niet zomaar buitenkieperen, want dan verkoop je waarschijnlijk op het dieptepunt, terwijl je net moet koopen als iets heel laag staat … dus als je nog in de bedrijven gelooft, gewoon bijhouden zou ik zeggen.
-
Buiten kieperen was zeker niet de bedoeling. Montea heb ik ook bijgekocht. Tessenderlo en XFAB ga ik niet bijkopen. En ja, omdat een koers hoog staat, betekent niet dat je niet meer moet bijkopen onder bepaalde voorwaarden. Maar ik voel bij mezelf wel wat weerstand, zeker omdat toch wel een dip wordt verwacht.
Wat ETF’s betreft dacht ik aan de combo
- SPDR MSCI World UCITS (SWRD)
- SPDR Russell 2000 US Small Cap UCITS (R2US)
-
Kinnevik AB lijkt mij interessant.Is dit besproken tijdens de webinars over holdings?
-
dag Stuart
ik weet niet of er al iemand al een antwoord gaf.
ik Beleggen voor beginners van Jim Stukken editie 31 wordt Kinnevik gesproken.
(ook ter attentie van Jim Stukken,) dit is een zeer interessante cursussenreeks die me toch enkele procenten extra gaf aan mijn opbrengsten.
een van de belangrijkste items waar ik me nog steeds aan zondig is GEDULD
-
Volg die ook, zeer interessant. Latour staat er ook tussen, Les 20.
Jammer dat er geen datums staan bij die lessen. @Jim-stukken ging er naar kijken. Het zal niet de eerste keer zijn dat een aandeel wordt geprezen om dan enige tijd later het tegenovergestelde te krijgen omwille van een negatief iets.
-
Kwam van Joren van Aken, zijn favoriete holdings, Youtube van DAH in April 2024.
Investor en Latour kwamen aan bod samen met Kinnevik. Eerste stonden wat duur toen en vandaar mijn keuze voor Kinnevik na een dip in juni. Maar ze zijn nog verder gedipt. Vandaag staat de koers voor Investor iets hoger, Latour lager.
<google-sheets-html-origin></google-sheets-html-origin>
-
dank je voor je respons,
Zelf heb ik voor Investor AB gekozen toen, en dat legt me geen windeieren.
-
-
hierbij mijn resultaten
bedoeling is dat ik dit jaar mijn portefeuille verminder naar zo’n 25 tal posities.
ik ben nu 3 jaar lid bij Spaarvarkens en liet me in het begin leiden door Spamelots en Beleggen voor beginners.
Met mijn winstdeelnames en dividenden kom ik rond de 9% of 2 jaar 14%
als jullie opmerkingen hebben : SHOOT
dank alvast en een mooi 2025 voor iedereen
-
Goeie spreiding, Joost. Melexis en Montea komen nog goed. Mijn excuses voor Tessenderlo, maar ook dat komt nog goed.
-
bedankt Pascal
ik geloof ook nog steeds in Melexis( XFab), en ik verwacht volgend jaar een boom in de Elektrische Voertuigen. Eens ze hun prijzen hebben gezakt om tegen Chinese merken op te kunnen .
Automobielaandelen zullen het echter zwaar hebben, ik ben dus blij dat ik met een 1% winst alsnog VW heb verkocht in 24.
Barco en Bekaert ontgoochelen me wat maar ik hou ze toch nog even
-
-
Mijn PF bestaat uit aandelen (1/3) en trackers (2/3), weinig cash.
Deze bestaat vooral uit technologie, met daarnaast defensie en financiën, maar geen oosterse noch vastgoed, terwijl bitcoin later dit jaar wordt beslist.
De laatste maanden deed ik een opkuis van aandelen en kocht hiervoor trackers, alsook gingen effecten & cash naar mijn kinderen.
Door de dynamiek van mijn PF in 2024, berekende ik dat mijn overblijvende aandelen 18% stegen in 2024, dit zonder de dividenden. Ook had ik vlotte winst met aandelen die eruit gingen.
Vanaf 2023-10 begon ik trackers aan te kopen en heb reeds een resultaat voor mijn kapitaliserende trackers van +12%.
Al bij al best tevreden.
Meer detail in de bijlagen.
-
Da’s mooi, Marc! Wat me opvalt is je belangstelling voor Financials (banken).
-
-
Hierbij mijn portefeuille volgens gewicht:
SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF Acc
Investor AB Class B
Investment AB Latour
Cofinimmo SA
Danaher Corp
Lifco AB
PayPal Holdings Inc
Brederode SA
iShares Core Gl Aggregate Bd UCITS ETF USD Dis
Vanguard EUR Corporate Bond UCITS ETF EUR Dis
SPDR MSCI World Technology UCITS ETF
Scorpio Tankers Inc
Sofina SA
NN Group NV
Kbc Ancora NV
Ageas SA
Christian Dior SE
Ackermans & van Haaren NV
Tinc NV
Sprott Uranium Miners UCITS ETF Acc
TotalEnergies SE
Koninklijke Ahold Delhaize NV
VGP NV
Prosus NV
Melexis NV
Syensqo NV
Tessenderlo Group NV
X Fab Silicon Foundries EV
Solvay SA
Halfweg het jaar meer naar obligaties ETF’s gegaan omdat ik vrees voor oververhitting. Achteraf niet nodig gebleken. Met rendement voor 2024 van 4.1% (+ 1.9% dividend) geen superjaar.
Momenteel ook iets te veel lijnen naar mijn zin. Paypal en Scorpio staan op schrap lijst na bepaalde winst. En onderste 4 lijnen zijn waarschijnlijk ook geen blijvers.
Feedback wordt gewaardeerd.🙂
-
Ik ben nog een vrij nieuw lid van Spaarvarkens
De PF-lijstjes die worden gedeeld en de reacties er op vind ik interessant, waarvoor dank.
Het verwondert me dat XIOR nergens voorkomt; ik volg het al een tijdje en lijkt mij naast de vaak eerst genoemde GVV’s COF, MONT, AED … een ‘aparte’ (niche) en bijzondere speler binnen de groep van de Belgische GVV’s, waarvoor ik in het algemeen meer aandacht en interesse zou voor verwachten.
Ben ik verkeerd? Of zijn de schulden hier een probleem?
groeten,
Eli
-
dag Els
eind 23of begin 24 was er een spamelot waar Xior zeer slecht werd geevalueerd toen.
mismanagement zei Pascal Paepen toen.
ze hadden oa een toren in Nederland te duur gekocht met studentenflats waar een probleem bleek met de oververhitting in de zomer. Xior raakt(e) niet van hun miskoop af.
daarna zakte hun aandeelkoers en stapten volgens mij veel spaarvarkens uit, zoals ik, terwijl mij dit inderdaad een interessant aandeel leek en ondertussen blijkbaar weer is volgens Pascal Paepen (spamelot vorige maand)
-
Xior heeft nog relatief veel schulden, maar zit in een goed segment, indeed. De gvv heeft na ons verkoopadvies 2 kapitaalverhogingen moeten doorvoeren. Het aandeel kwam daardoor ook onder druk te staan. Na de tweede kapitaalverhoging (Fernand Huts) weer interessant (sinds juni). Goed gepresteerd na juni, maar onlangs, net als andere gvv’s weer teruggevallen, dus interessant.
Pascal
-
Dank je wel Pascal, en eerder Joost
Fernand Huts stapte blijkbaar in (kapitaalverhoging) aan 29 EUR/aandeel; Marc Coucke werd al eerder aandeelhouder. De slotkoers vandaag is 29,30 EUR
groeten,
Eli
-
-
Dag allen. Hier een overzicht van mijn portefeuille. Sinds start (2,5 jaar geleden) ongeveer 15% rendement op beide portefeuilles (Bolero en Saxo). Winnaars zijn AvH, ArgenX, Ageas, Brederode, Wendel en ASML. Grootste verliezers op dit moment Global Atomic, Melexis, Montea. Mijn ETF’s doen het ook niet slecht.Alle input ter optimalisatie welkom!
-
Mijn portefeuille bestaat uit een 35tal posities.
Samenvatting belegde posities:17% ETF’s (6 posities) resultaat 16.8%
10% GVV (4 posities) resultaat -5.6%
16% Holdings (5 posities) resultaat 16.0%
57% Aandelen ( 19 posities) resultaat -0.5%Wat de aandelen betreft hebben Uranium aandelen en Scorpio een flinke kap in mijn portefeuille gegeven.
Dit werd dan gekompenseerd door de mooie resultaten van Solvay, UCB,
KBC, Colruyt en Ageas waren ook niet mis.BESI is mijn laatste aankoop.
ASML en HIMS staan op mijn radar voor een technisch aankoopmoment.-
Rudy,
Veruit de grootste positie in mijn PF is ASML, dit in aandelen en trackers. Gezien de RV geef ik de voorkeur aan de kapitaliserende ETF “SPDR Europe Technology” met ticker STK. Die bevat vooral ASML (1/3) en SAP (1/5), hetgeen prima aandelen zijn. Ook ASM International zit erin… niet slecht.
Zelf heb ik altijd BESI onder ASML en ASMI ingeschat, maar “your mileage may vary”.
Dit gewoon ter info en succes verder gewenst.
Marc.
-
ETF europe tech is een goede tip.
Bedankt Marc
Ik verwacht wel wat van BESI met hun hybrid bonding waar ze vrij uniek in zijn
en de TA wees op een ideaal aankoopmoment in december. -
Ik heb recent ook BESI in portefeuille genomen aan 114€, omwille vh potentieel mbt hybrid bonding. BESI is behalve dat ze beiden in de chipsector zitten, niet vergelijkbaar met ASML.
-
Interessante tip. Met die grootheden … schrok ik toch van de grafiek … van 3 jaar.
Wat een misleidende grafiek.
justetf.com
SPDR MSCI Europe Technology UCITS ETF | STK | IE00BKWQ0K51
Belangrijkste kerncijfers en vergelijkingen voor SPDR MSCI Europe Technology UCITS ETF (STK | IE00BKWQ0K51) ➤ justETF – Dé ETF-screener
-
-
Hey,
Hieronder heb ik ook mijn resultaten van mijn eerste beleggingsavonturen toegevoegd. Zelf ben ik pas gestart na de cursus van spaarvarkens gevolgd te hebben deze zomer. Hierdoor kan ik tussen het bos door toch al wat bomen zien, maar er zijn toch nog veel stappen te zetten. Daarom dat ik mijn overzicht eens deel, om wat extra inzichten te bekomen. Voor 2025 hoop ik vooral wat meer eigen werk te kunnen verrichten en fundamentele analyses uit te voeren om zo eens een deep dive te doen in de aandelenwereld. De gekozen beleggingen zijn momenteel voornamelijk gebaseerd op hier gevoerde discussies en adviezen. Sommige zijn ook nog van vroeger waarbij ik vooral op overtuiging of met een goede intentie handelde.
Nog de beste wensen en veel beleggingsplezier gewenst :-)
-
Dag Bert
Ik zag dat je nog geen reactie kreeg…Ik vind dat een knappe samenstelling voor een beginner, vooral omdat er een heel brede diversificate is, via ETF’s, holdings en dat je zowel in China, de VS, Europa als de bredere Emerging Markets actief bent. Er staan wel geen wegingen bij, maar als die ook snor zitten, is aan een van de belangrijkse criteria, voldoende spreiding, voldaan. Met zo’n basis kan je aan de slag om eventueel nog wat individiuele namen toe te voegen, als je die eenmaal hebt bestudeerd. Ik ben zeer benieuwd naar je keuzes. Wat er minder inzit (via individuele aandelen) is IT, maar daar is nu allicht geen haast bij omdat die sector op het eerste zicht voldoende hoog gewaardeerd is. Voor je obligaties kan @geert-junius je misschien een reactie geven.
-
Reactie lokt reactie uit. Net bekeken. Korte-termijnobligaties van topkwaliteit zijn inderdaad een goed alternatief voor de spaarrekening. Aandelen- en etf-selectie: op! Lijkt inderdaad helemaal niet op een portefeuille van een gemiddeld beginnend belegger. Well done, Bert! Keep up the excellent work!
Pascal
-
Dag Jan en Pascal
Bedankt voor jullie reactie.
In de tussentijd heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met de basis van de beleggingen correct in te delen. Waarbij ik hiervoor nog een 30-40% cash had is dit nu belegd tot een 6% cash. Hierbij heb ik voornamelijk mijn ETF’s en holdings uitgebreid. Waarbij Xtrackers MSCI World Consumer Staples UCITS ETF een van mijn persoonlijke keuze is om iets specifieker te beleggen.
Voor de aandelen heb ik Microsoft in de tussentijd aangekocht, omdat dit in mijn ogen een vaste waarde is voor op de lange termijn (en wie weet wat quantum computing zal doen). Voor de rest heb ik ingezet op de elektrificatie van de wereld door Cenergy Holdings in portefeuille te nemen en is mijn aandeel in uranium vergroot.
De beleggingen met 5G zijn beleggingen die bijkomend zijn gekocht nadat ik recent extra kapitaal kon beleggen en deze vooral op lange termijn wou uitzetten tegenover de reeds gemaakte keuzes.
Naar spreiding zit ik ongeveer op een 25% USA, 45% EU, 19% Azië en de rest zit nog verder verspreid of kon ik niet direct toekennen zonder veel extra tijd in de analyse te steken.
Mijn huidige portefeuille laat met de huidige doelstelling toe om nog 1 à 2 aandelen bij te kopen. Of zouden jullie eerder bijkopen in een bestaand aandeel om niet teveel individuele aandelen te hebben?
Na het aflopen van de obligatie Republic of Austria 0% 20 Apr 2025, EUR ga ik zien als ik mijn doelstelling van obligaties ga herzien naar 25% ipv de huidige 30%. Dit vooral met het idee dat dit op lange termijn meer zal opbrengen (horizon > 10 jaar).
Alsook heb ik de laatste dagen mijn excel geüpdatet met het automatisch inladen van de koers van de beleggingen en is de opvolging sterk vereenvoudigd. :-)
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Met vriendelijke groeten
Bert
-
Log in to reply.