Forum

Home – 2.0 Forum Aandelen Tessenderlo: beetje bijgekocht, vanochtend (26-maart-2025)

• Tessenderlo: beetje bijgekocht, vanochtend (26-maart-2025)

Posted by Pascal Paepen on 26/03/2025 at 09:05

Ik kocht vanochtend wat Tessenderlo bij aan €21,90. Beetje maar, om van een positie een rond getal te maken.

Ik probeer ook nog wat Sofina bij te kopen, maar voorlopig is mijn aankooplimiet te laag.

Pascal

Xander replied 1 year, 1 month ago 10 Members · 19 Replies
  • 19 Replies
  • Geert Leysen

Member
    26/03/2025 at 09:15

Pascal, vraag dit gewoon uit interesse en om je Tessenderlo positie wat beter te kunnen inschatten… maar wat is nu eigenlijk jou gemiddelde aankoopkoers en wat percentage van jou ganse portfolio zit nu in Tessenderlo? (Want je zou op den duur kunnen denken dat 60% van je portfolio in Tessenderlo zit, maar veronderstel dat da een heel pak minder gaat zijn waarschijnlijk)

• Pascal Paepen

Administrator
      26/03/2025 at 09:23

Hoi Geert,

Momenteel zit 13,5% van mijn vermogen in Tessenderlo. By far het grootste deel van die positie heb ik iets onder de 20 euro. Tessenderlo is mijn grootste positie. Te groot. De nummer 2 weegt slechts 3,8%.

Pascal

• Geert Leysen

Member
      26/03/2025 at 09:37

Bedankt hiervoor, Pascal!.. want zie, nu weet ik toch al een heel pak meer! Ik verschiet bv van de grootte van de positie (groter dan gedacht), maar ook weer van de gemiddelde prijs die dan weer lager is dan gedacht.

Zo krijg je ineens een veel beter zicht op je aankoop/holding … want wat is een beetje? Het zou bv maar 1% kunnen zijn, en als een spaarvarkentje dan denkt van ook aan te kopen en dan ineens voor 10% van zijn portfolio koopt… begrijp je wat ik bedoel?

Het zou dus zeker helpen als jullie bij toekomstige meldingen zulke zaken altijd wat meer bijzetten, gewoon in percentages (wat dus niks verklapt over de echte waarde), zo leert iedereen ook wat meer over portfolio beheer denk ik.

Toppie! 👍

• Pascal Paepen

Administrator
      26/03/2025 at 10:11

Da’s graag gedaan, Geert. Alles is relatief, natuurlijk. Ik zou aanraden om nooit meer dan, bijvoorbeeld, 5% van je portefeuille in 1 aandeel te stoppen. Tenzij het

– een tracker of ander goed gespreid fonds

– een gediversifieerde holding

is. Voor een speculatief aandeel (nog niet winstgevend, mogelijke turnaround) zou ik de lat zelfs op max. 1% leggen.

Op die manier loop je minder risico. Je portefeuille kan even hard dalen als de beurs, maar stel dat er fraude wordt ontdekt in één van de bedrijven waarin je belegde, dan heb je toch nog geen slecht leven.

Op het vlak van herbalanceren stel ik me soepel en dus minder professioneel op. Als je iets kocht en dat stijgt hard en er is nog veel potentieel, dan vin ik niet dat je je positie moet afbouwen omdat ze te zwaar weegt in je portefeuille. Ieder moet daar doen waar hij zich goed bij voelt. Belangrijkste: je slaap nooit laten om je portefeuille.

Alles is relatief, natuurlijk. Als student heb je bijvoorbeeld minder geld en kan je ook niet dadelijk kopen voor, bijvoorbeeld, amper 50 euro. Dus toen ik jong was waren mijn posities veel groter in procenten en veel kleiner in centen.

Pascal

• Rob Croonenborghs

Member
      26/03/2025 at 14:09

Dag Pascal. Zou dat voor GVVs eventueel ook niet kunnen gelden momenteel? Het jeukt om bij aan te kopen. De operationele cijfers zijn goed, de rente lijkt te stabiliseren terwijl de GVVs nog met een flinke discount staan tov NAV. Lijkt me een prima opportuniteit, met de G van geduld. Dank, Rob.

• Pascal Paepen

Administrator
      26/03/2025 at 14:32

GVV’s zijn inderdaad ook interessant, Rob. Mooi voor de renteniers die nu kopen.

Pascal

• Rob Croonenborghs

Member
      26/03/2025 at 15:33

Dat zou alleszins nu mijn antwoord zijn in de klas op de vraag ‘wat wil je later worden …?’ Rentenier! 😁

• kamaes

Member
      26/03/2025 at 15:00

Ik heb vandaag eerste pakketje xior gekocht om te diversifiëren binnen de gvv’s

• Vincent Halsberghe

Member
      26/03/2025 at 11:40

Onder de €20 aankopen, laat zien dat je heel goed timing hebt. In de laatste 10 jaar is het aandeel enkel 1 maand onder de 20 euro gegaan, namelijk mid 12/2025 -mid 01/2025.

• Geert Leysen

Member
      26/03/2025 at 13:58

Het zou misschien ook kunnen dat Pascal er al langer dan 10 jaar in zit natuurlijk 😋😂

• Pascal Paepen

Administrator
      26/03/2025 at 14:23

Als je maar kan lachen, Geert. Pleasure is mine!

• Pascal Paepen

Administrator
      26/03/2025 at 14:22

Ik heb mid december 2025 gekocht. Maar ik had wel vroeger moeten verkopen. 😉

• Dirk Janssens

Member
      26/03/2025 at 20:12

ik neem aan dat hier een typo staat en dat het december 2024 zal zijn 🙃

• Xander

Member
      06/04/2025 at 11:02

Heb je dan toch stiekem je aankopen in Tessenderlo getimed Pascal? Want voor zover ik kan zien op de grafiek ging het aandeel zelden onder 20€, ook als je verder dan 10 jaar terug gaat. Ik zie enkel tweede helft 2013, en juni 2012…

(Het kan ook aan de resolutie liggen van die google grafiek natuurlijk.)

• Luc Devleeschouwer

Member
    26/03/2025 at 13:30

Koers nu boven 25 euro. Dat betekent dat Tessenderlo geen inkoop meer kan doen van eigen aandelen gezien zij recent de drempel op een koers gezet hebben van maximaal 25 euro

• Pascal Paepen

Administrator
      26/03/2025 at 14:24

Ik heb helaas de tel niet bijgehouden, maar ik vermoed dat ze stilaan ook aan de max. limiet zitten van het aantal aandelen. Binnenkort een nieuw inkoopprogramma?

• Joost Vandenabeele

Member
    26/03/2025 at 14:15

Blijkbaar heeft Pascal nog geen 5% van Tessenderlo, anders had hij zich kenbaar gemaakt 😉

• Pascal Paepen

Administrator
      26/03/2025 at 14:24

Ik zal eens tellen. 😉

• Ann

Member
    05/04/2025 at 17:14

In De Belegger van 25/3/2025 :
    Er is speculatie dat referentie-aandeelhouder Tack een bod voorbereidt op Tessenderlo.
    De jaarcijfers zullen immers flauw zijn door de zwakke marktomstandigheden bij Picanol en in de gelatines. Tessenderlo gaat uit van een daling van de bedrijfscashflow met 15 à 20%. Ook in 2025 zit er naar ons aanvoelen een beperkt herstel in door opstartkosten van nieuwe fabrieken in de meststoffentak.

Log in to reply.