Forum

Home – 2.0 Forum Koffiekamer Staafdiagram van de week. Nee, maand. Nee, jaar. — Aantal werkenden per 100

Tagged: ,

• Staafdiagram van de week. Nee, maand. Nee, jaar. — Aantal werkenden per 100

Posted by Michel on 09/08/2023 at 14:47

Laat beide onderstaande staafdiagrammen even op u inwerken …

• Wat betreft het aantal werkenden per 100 niet werkenden, staat België op een mooie 23ste (op een totaal van 27) plaats binnen de EU.
    • Wat betreft het aantal VTE’s per 100 niet werkenden, staat ons landje zelfs op een nog mooiere 25ste plaats (op een totaal van 27).

Dat wil zeggen dat er in België ongeveer 65 VTE’s (lees: voltijds equivalenten, ofwel voltijds werkende mensen) instaan voor 100 niet werkenden medemensen. In beide gevallen (voltijds / deeltijds) ruim onder het, al even erbarmelijke, EU-gemiddelde. “Mooie” is hier een understatement, voor alle duidelijkheid.

Artikel van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek Nederland) en meer toelichting, gebaseerd op de situatie in Nederland hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/32/werkende-meerderheid-verder-gegroeid

Ter verduidelijking: dit is absoluut géén (lees: GEEN) vingerwijzing naar gepensioneerden en/of effectief langdurige zieken of arbeidsongeschikten in onze samenleving. Maar het toont wel aan hoe ernstig én onhoudbaar dergelijke situatie in België en een zeer groot deel van de EU is.

Ann replied 2 years, 8 months ago 12 Members · 17 Replies
  • 17 Replies
  • Jan Reyns

Administrator
    10/08/2023 at 17:25

Toch straf dat het dan toch nog blijft werken. We laten nog drie landen achter ons met de weinig verrassende namen Frankrijk, Griekenland en Italië.
    Al die actieven zouden misschien eens een staking kunnen organiseren? Gaat er iemand mee ?

• Jochen Vandenbergh

Member
      10/08/2023 at 17:27

Sorry Jan, ik kan niet. Ik moet werken. 🙂

• Jan Reyns

Administrator
      10/08/2023 at 18:03

😄 al lachende zegt de zot de waarheid 🖕

• Peter

Member
      28/08/2023 at 18:58

Mooi antwoord 😇🤣🤣

• Jan Reyns

Administrator
    10/08/2023 at 17:27

De hoge score van Malta, Cyprus en Portugal verrast me wel positief, of is daar iets aan de hand met de statistieken?

• lambert-bollen

Member
    10/08/2023 at 18:27

Confronteert wel zo’n grafiekje. Voor wie ga ik eigenlijk werken? 😜<div>
    </div><div>En Portugal, is dat niet het pensioenparadijs?</div>

• Gisèle

Member
    10/08/2023 at 23:12

We zijn net terug van een paar dagen kust. We gaan al meer dan 40 jaar naar Wenduine. Annelies V. nog niet tegengekomen :-) Nog nooit zoveel zaken in het hoogseizoen gesloten gezien. Op dinsdag, woensdag en donderdag is bijna de helft van de horecazaken gesloten. Er is nog één beenhouwer en die doet nog enkel ‘s morgens open wegens gebrek aan personeel. Gaf toch een beetje raar gevoel. Is dit nu werkelijk door te weinig personeel? Of heeft de Corona periode veel mensen aan het rekenen gezet en is men tot de conclusie gekomen dat men met minder uren open en minder personeel op het eind mms niet veel minder verdient.

• Sabine Reusen

Member
      11/08/2023 at 09:25

Het zal een beetje van beide zijn denk ik. Mijn dochter doet vakantie/weekendwerk in een café, en daar hebben ze dagen (soms zelfs in het weekend) dat ze moeten sluiten bij gebrek aan personeel. Ook de brasserie van dezelfde eigenaar sluit op woensdag en donderdag wegens gebrek aan personeel.

• Ludo Grauls

Member
      11/08/2023 at 09:32

Ook in Limburg hebben de restaurants problemen, er zijn er alweer 2 die zo niet verder kunnen bij gebrek aan personeel https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230810_95786177

• Michel

Member
      11/08/2023 at 09:39

Op https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk-opleiding/arbeidsmarkt is er een schat aan relevante informatie terug te vinden over de Belgische arbeidsmarkt.

Spoiler: ziet er allemaal niet erg rooskleurig uit voor de toekomst. 🤨

• wim-n-declercq

Member
      11/08/2023 at 09:55

Men is toch niet goed bezig. Ik ken iemand die na een jaar ernstige ziekte van de mutualiteit een erkenning kreeg als invalide. Pittig detail : de persoon in kwestie was al een 3-tal weken terug aan het werk (ingeschreven RSZ). Persoon heeft dit onmiddellijk gemeld aan de mutualiteit maar ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen dit zou doen.

• Ann

Member
      11/08/2023 at 10:27

Een dik jaar geleden zat ik zelf heel dicht tegen een burnout, en ik had er eigenlijk veel symptomen van zonder het te beseffen. Maar de vakantie heeft heil gebracht, en daarna heb ik hulp gezocht bij de interne vertrouwenspersoon op het werk. Hierdoor is het voor mij gelukkig terug de goede kant op gegaan.
      Toen, een dik jaar geleden dus, heb ik een gesprek gehad met iemand die al anderhalf jaar thuis zat door een burnout. Toevallig, op een wandeling met een groep. In juni kwam ik haar terug tegen, en vroeg hoe het met haar was en of ze al terug aan de slag was. Dat was ze niet meer van plan ! Ik wist niet wat ik hoorde😲. Nu ging ze geregeld sporten, ze deed wat vrijwilligerswerk, en ze kreeg een uitkering waar ze mee rond kwam. Dus waarom zou ze zich forceren om terug te gaan werken…😳.

• Pascal Paepen

Administrator
      11/08/2023 at 10:37

Inderdaad. Jammer. En altijd iemand die de factuur betaalt. Enfin, ik zou zo niet kunnen leven. Mijn ouders hebben heel hun leven ook veel meer gegeven dan genomen. En ze hadden het ook niet gemakkelijk. Trots. En blij dat ik kan werken. En graag, zelfs. Niet met tegenzin.

Toen ik in Londen werkte, zag ik vaak mensen die het moeilijk hebben (heb je in de UK niet ooit veel nadelen gehad bij misvormingen van kinderen van moeders die medicatie hebben genomen, de pil of zo, die later fout bleek?). Enfin, mensen die het fysiek zo moeilijk hadden, maar TOCH iedere dag gingen werken. Eerst dacht ik – typisch Belgisch, wellicht – je hebt toch recht om thuis te blijven. Maar dan zet je die mensen net ‘uit de maatschappij’. Jij hoort er niet bij. Jij moet maar thuis blijven. Zooooo asociaal. Het doel in het leven is – denk ik toch – goed te kunnen doen voor een ander. IEDEREEN heeft talent, vaak zelfs twee of drie talenten.

Net rond komen, thuis moeten of kunnen blijven, dat is niet wat ik wil, dus als het enigszins mogelijk is (ik heb niet te klagen), dan werk ik heel graag.

• Ann

Member
      11/08/2023 at 11:03

Zo heb ik het van thuis uit ook meegekregen, @pascal-paepen . En toen mijn vader werkloos is geworden (faillissement) en we van een halftijds inkomen moesten leven, werd elke frank 3x omgedraaid. Ja, we hebben toen zwarte sneeuw gezien ☹
      Helaas ben ik zelf 2x het slachtoffer geweest van een zwaar verkeersongeluk (de 1e keer 1 maand voor mijn 18e verjaardag – als “kind” (die maand was voor hun heel cruciaal ☹) krijg je amper iets van de verzekering, en een zwakke weggebruiker bestond nog niet), en de 2e keer in 2018. Aan beide heb ik heel wat blijvende letsels overgehouden, maar ik mocht niet flauw doen. Ik moest gewoon doen, zodat anderen niets aan me zouden merken. En dat doe ik vandaag de dag nog steeds. In totaal heb ik 54% invaliditeitspercentage toegekend gekregen, en het enige voordeel dat ik heb/krijg is een gratis abonnement van De Lijn 🙄.
      Mijn werkgever is beter af, die kregen 35% van mijn brutoloon (de vorige 5 jaar, na mijn laatste ongeval – daarvoor was het verminderd tot 20%) en door een verandering in het systeem heeft de VDAB het vorige maand (zonder enige controle !) voor de komende 5 jaar opgetrokken naar 40%. En wat kan er voor mij ?? Ik ben verplicht om fulltime te blijven werken… Niet dat ik het niet graag doe, maar soms wringt het wel. Er zijn ook momenten dat ik erover denk om toch naar 80% te zakken, maar dat is dan met serieus loonverlies 😧, want alles daaromtrent hebben ze voor het onderwijs afgeschaft (uitbolmogelijkheden, bijpassingen).
      In december ben ik bij het ziekenfonds eens gaan informeren. Daar kreeg ik te horen dat ik het slachtoffer ben van mijn eigen opvoeding/ingesteldheid. Ik had niet zo hard mijn mijn best mogen doen…. Soms is het serieus onrechtvaardig…

• Ann

Member
    28/08/2023 at 12:08

Gisteren was ik naar een docu aan het kijken die ik een paar dagen geleden op NL had opgenomen : https://www.npostart.nl/2doc/24-08-2023/VPWON_1315176.
    Blijkbaar wil in Italië +/- 30% van de jeugd geen opleiding volgen, en zelfs niet werken🙄. Dit omdat ze weten dat hen later een dikke erfenis van hun ouders te wachten staat (verdeling over minder kinderen dan vroeger), en dus is feesten (alcohol, drugs,…) veel aantrekkelijker… (ik schat +/- rond minuut 50-55).

• Vincent Halsberghe

Member
    29/08/2023 at 19:25

Het is een andere generatie die nu in de arbeidsmarkt stapt. Als directeur van een bedrijf met 60 medewerkers schrik je soms hoe jonge werknemers anders kijken naar werken dan de generatie van de jaren 60-70. Ik heb van thuis altijd geleerd dat je moet hard werken om iets te bereiken. Jonger werknemers willen nu het liefs meer vakantie dagen, en als het kan zelfs maar 4/5 werken. Ze willen meer genieten van het leven. Maar de uitdaging is nu zelfs dat je personeel moet vinden en ook kunnen houden. En persoonlijk zie ik het niet snel wijzigen.

• Ann

Member
      29/08/2023 at 20:07

Gisteren kwam dit ook ter sprake tijdens de middagpauze. Een collega vertelde dat de kinderen van haar zus, beiden begin de 30, maximum anderhalf jaar werken, en dan telkens 1-2 jaar reizen en rondtrekken. Ze willen niet, zoals hun ouders en grootouders, heel hun leven moeten werken.

De vraag is dan alleen, wie gaat “ons” pensioen betalen ?

Log in to reply.