Home – 2.0 › Forum › Aandelen › Sofina: nog wat aandelen bijgekocht (24-sept-2025)
Tagged: Sofina
-
Sofina: nog wat aandelen bijgekocht (24-sept-2025)
Posted by Pascal Paepen on 24/09/2025 at 15:47Beste leden,
Ik kocht zonet nog wat aandelen van Sofina bij zodat ik een veelvoud van 14 in portefeuille heb. Handiger voor de kapitaalverhoging. Ik kocht de aandelen zonet aan 251,00 euro.
Morgen krijgen jullie nog een artikel over deze kapitaalverhoging van Sofina van me. Met mijn privé-portefeuille en dus ook met mijn “Spaarvarkens”portefeuille doe ik mee met de kapitaalverhoging aan 223 euro per aandeel.
Pascal
update 15.59u: ook nog wat bijgekocht aan €250,60 voor een andere portefeuille zodat ik ook daar een veelvoud van 14 heb en 100% kan meedoen met de kapitaalverhoging
Luc De Smyter replied 6 months, 3 weeks ago 25 Members · 72 Replies -
72 Replies
-
Ik heb vandaag ook bijgekocht om aan een veelvoud van 14 te geraken zodoende maximaal mee te kunnen doen met de kapitaal verhoging.
-
ik heb vandaag ook bijgekocht zodat ik ook aan het veelvoud van 14 kom, tot wanneer heb je hier tijd voor om bij te kopen ?
Zodat andere ons ook kunnen volgen.
Het lijkt mij tot 3 Oktober.
-
Hoi Peter,
Als je wil bijkopen voor een veelvoud van 14, dan kon dat enkel vandaag nog met het aandeel Sofina. Morgen voorbeurs wordt de coupon geknipt die geldt als heet inschrijfbewijs. Wil je dan nog aan een veelvoud van 14 geraken, dan kan je eventueel couponnetjes bijkopen. Intekenen voor de kapitaalverhoging kan je in principe tot en met volgende week donderdag, maar doe je best vroeger omdat je bank of broker de intekening vroeger zullen afsluiten bij hen. Staat ook in een artikel dat we morgen publiceren voor onze leden.
Pascal
-
Bedankt voor het antwoord Pascal, een geluk dat ik er vandaag nog wat bijkocht :-)
-
-
Ik zou eerder rechten bijkopen om tot 14 of een veelvoud te komen. Nadeel is wel dat de kosten verhoudingsgewijs wel wat kunnen oplopen (2 € of meer). Vermits de waarde van inschrijvingsrechten de neiging heeft om te dalen naar het einde van de inschrijvingsperiode, zou ik eventueel overwegen om op de laatste dag nog rechten te verwerven om 1 of meerdere nieuwe aandelen te kopen.
-
Hoi Dirk,
De inschrijvingsrechten zullen dit keer vooral op en neer gaan, samen met de koers van Sofina. Het aandeel is niet super-liquide, maar volgens mij zullen er altijd wel institutionele kopers zijn die gaan willen profiteren van enige arbitragemogelijkheid in de rechten, dus ik denk dat de prijs ervan uiteindelijk redelijk correct zal zijn. Als het aandeel van Sofina tegen volgende week donderdag wat terugvallen, dan zullen de rechten uiteraard mee zakken.
Pascal
-
Dag Pascal,
Kan men rechten Sofina kopen zonder dat men in bezit is van de nodige 14 aandelen. Zo ja hoe gaat men te werk?
Met dank
-
Christian,
Jawel. Dat kan ook. Maar dan moet je wel even uitrekenen of het wel zin heeft dat te doen. Soms is er een arbitragemogelijkheid en kan je via de rechten goedkoper instappen dan via een rechtstreekse belegging in het (oude) aandeel. Maar het is nogal omslachtig. Vandaar dat ik denk dat gewoon instappen door het aandeel te kopen beter is.
Ter illustratie: een aandeel kost nu €256,20. Het recht noteert nu aan €2,302 per stuk. Je hebt 14 rechten nodig om te kunnen intekenen aan €223,00. Dat kost je 14x €2,302 (€32,228) + €223,00 = €255,228 per aandeel. Ok. Dat is inderdaad wat goedkoper. Maar bij Bolero, bijvoorbeeld, betaal je dan wél twee keer een commissie. Een ‘gewone’ commissie bij de aankoop van de rechten, maar dan ook nog eens €5 standaard ‘corporate action’ voor de intekening (met de rechten) op de kapitaalverhoging. Lijkt me toch allemaal iets te omslachtig…
Pascal
-
Zeer duidelijke raad en antwoord. Super bedankt Pascal.
-
-
ik heb net te laat jouw bericht gelezen om er nog wat bij te kopen, jammer. Was deze info dan al ergens eerder te lezen?
Voor zover ik kan lezen in het artikel dat je net op Spaarvarkens zette, is het per 14 aandelen bij eenzelfde bank of broker.
Wij hebben aandelen op onze gemeenschappelijke rekening bij Bolero en ook op een rekening op mijn naam ook bij Bolero. Kan je die inschrijfrechten dan samenvoegen of overdragen?
-
Rika,
Jim kondigde het nieuws van de kapitaalverhoging gisterenochtend al aan in de Voor de bel. In principe tekenen we bij Spaarvarkens steeds in op een kapitaalverhoging als we in het aandeel zitten.
Met betrekking tot je andere vraag. Het is misschien technisch wel mogelijk om aandelen nu samen te voegen in één portefeuille, zeker als het over twee verschillende rekeningen gaat bij één broker. Maar die broker zal dat niet graag doen. Het moet ook allemaal erg snel gaan. En het belangrijkste: je haalt twee posities door elkaar. Misschien is er een goede reden waarom je twee portefeuilles hebt. Die goede reden lijkt me belangrijker dan de fiscale/juridische verwarring die er komt door nu te schuiven. Ik zou het zelf dan ook niet doen. Wie twee verschillende posities heeft bij twee verschillende brokers: absoluut niet gaan verhuizen, nu. Ten eerste is dat duur. Ten tweede duurt zo’n verhuis weken terwijl de kapitaalverhoging er volgende week al komt…
Pascal
ps: beste leden: een actief forum is de beste garantie om sneller te kunnen inspelen op opportuniteiten. Het forum is van jullie. Maak er gebruik van!
-
Stond gisteren inderdaad in de voor de bel en in de reacties eronder. Het is wel jammer dat de reacties onder een artikel niet in het forum verschijnen, waardoor een groot deel van de reacties gemist wordt. Ik vermoed dat het technisch te ingewikkeld is om de reacties ook op het forum te laten verschijnen?
-
Vind ik dus ook jammer. Heb het al eens aangekaart al weet ik niet meer via welke weg (suggestie, contact of e-mail?). Ik kreeg ik elk geval nooit reactie.
De reacties staan wel (op de pc) aan de rechterkant van het scherm, maar dat zijn enkel de meest recente. Als je 1 keer per dag de website bezoekt, heb je de helft niet gezien.
-
dank voor je antwoord Pascal.
De voor de bel en na de bel heb ik pas gisterenavond gelezen. Op een drukke dag verschuift dit wel eens tot avondlectuur.
Het forum bekijk ik tijdens de dag, af en toe eens tussendoor voor de soms interessante berichten waar ik kort op de bal iets kan meepakken. Ik werk dan meestal via de app. en daar zie ik niet meteen als er reacties op een artikel zijn, terwijl ik dit op de site zelf (via de laptop) wel direct zie staan.
Geen probleem. Zo leer ik, als gedreven spaarbiggetje, iedere dag bij. Het is ook de eerste keer dat ik te maken krijg met een kapitaalverhoging waar ik gebruik kan van maken.
Ik zie dat ik op de rekening op eigen naam 25 rechten heb. Het lijkt me dan interessant om er 3 bij te kopen?
Op de gemeenschappelijke hebben we er 10. Ook daar is het misschien minder voordelig, maar toch interessant om er 4 bij te kopen?
of heb ik dit verkeerd voor?
-
-
Op mijn Saxo rekening staat nu SOF28 Sofina rights. De prijs lijkt mij +/- 3€ te zijn?? Is dit die kapitaalsverhoging?
-
Patrick,
Dat zijn inderdaad de couponnetjes waarmee je, als je dat wil, kan intekenen op de kapitaalverhoging. “SOF28” is het tradingsymbool (de ticker) van het tijdelijke effect (het is Sofina-coupon nr 28).
Pascal
-
Bedankt Pascal, maar hoeveel kan of mag ik er dan kopen van die couponnetjes? Zoveel ik wil? Ik snap het niet zo goed? Er staat Koop of Verkoop
-
Pascal,
Ik begrijp het ook niet. Sorry.
Ik heb bij SAXO 18 aandelen Sofina, dus ik kan 1 aandeel kopen aan €223 en de voor de overige 4 rechten krijg ik dan 4*2.302 = €9,208.
Moet ik dan op de regel SOF28 bij SAXO op kopen klikken en 1 aankopen aan €223?
thx
-
Normaal gezien ga je bij Saxo bij ‘corporate actions’ kunnen aangeven wat je met je rechten wil doen.
Momenteel kan je rechten aankopen en verkopen, daarvoor dient de K/V knop.
Meer informatie over de kapitaalsverhoging van Sofina bij Saxo kan je vinden via onderstaande link: https://www.help.saxo/hc/nl-be/articles/21872324238493-Kapitaalverhoging-Sofina
@g-van-hamtelenet-be y het bedrag dat je gaat krijgen voor de 4 resterende rechten ligt nog niet vast. na afsluiting zal er een veiling plaatsvinden, en is het mogelijk dat je hier nog een vergoeding voor krijgt.
Je kan de 4 rechten die je op overschot hebt nu ook verkopen, via de verkoopknop achter de rechten. Je betaalt dan wel een transactiekost.
@patrick-vandenbornetelenet-be je kan zoveel rechten kopen als je wil, verkopen kan je enkel degene die je bezit. Nu 14 (of een veelvoud ervan) rechten kopen om het aandeel goedkoper te kopen zou ik niet doen, je betaalt dan in principe +/- dezelfde prijs dan wanneer je nu het aandeel gewoon aankoopt. Als je enkele rechten tekort komt om mee te kunnen doen aan de kapitaalsverhoging, kan het zinvol zijn om extra rechten kopen.
-
Sabine,
Ik heb toch nog een vraag:
Als ik mijn 14 rechten verkoop cash ik momenteel €30,38.
Als ik kies om mijn rechten in te ruilen voor één aandeel moet ik €223 betalen en cash ik geen €30,38. Dit wil zeggen dat het aandeel me dan toch 223 + 30.38 + kosten kost? Als er geen kosten zijn kost dit ene aandeel me dan toch 253,38?? Terwijl de koers nu 253,60 staat.
Waar zit mijn redenatie nu fout?
-
Bedoel je dan dat je met de rechten eigenlijk nog een korting krijgt (namelijk het verschil tussen 253.38 en 253.60) , of wat bedoel je juist?
-
Hoi Sabine,
Als ik goed redeneer is er enkel een paar centjes verschil of je nu je rechten inruilt voor een aandeel of dat je je rechten verkoopt en op de beurs een aandeel koopt.
-
Gerry,
Da’s toch logisch? Wil zeggen dat de marktprijzen correct zijn.
Pascal
-
Pascal,
Waarom zou je dan perse rechten bijkopen als je het aandeel evengoed op de beurs kan kopen? Kost quasi hetzelfde.
-
Goed gezien Gerry. Het lijkt alsof je sofina goedkoper kan kopen met die rechten, maar je betaalt gewoon de marktprijs. Doet me denken aan konijnen en een lichtbak.
Wat je best doet, is de weg van de minste weerstand kiezen (in dit geval : de weg met de minste kosten). Wie tevreden was met zijn belegd bedrag in sofina (of een beetje minder want het recht is uit de aandelenprijs verdwenen), doet gewoon niks. Of verkoopt zijn rechten op de beurs.
Wie meer wil beleggen in sofina, koopt bij. Dat kon vorige week ook, en kan volgende week nog altijd.
-
Bedankt Rik. Ik dacht echt dat ik ergens een rekenfout maakte.
-
Gerry,
Dat heb ik ook eerder gesteld. Ik zou niet weten waarom je dat zou doen. De enige (beperkte) voordelen van rechten kopen ipv aandeel zijn:
– hefboom met de rechten: je koopt een call-optie met erg korte looptijd. Maar da’s speculeren en daar doen we in principe niet aan mee bij Spaarvarkens
– fiscaal: je spaart wat beurstaks uit – op nieuwe aandelen geldt geen beurstaks, op oude wel.
– af en toe kleine arbitragewinst omdat de rechten eventueel wat te goedkoop zouden noteren in vergelijking met het aandeel op de beurs
Pascal
-
-
Als je bv 10 aandelen wil bijkopen aan 223, dan koop je nu 10 x 14 = 140 rechten aan pakweg 2.3 en je biedt die aan bij je broker : zo krijg je volgende week 10 aandelen waarvoor je dan 223 betaalt per stuk. In totaal heb je dus 223 + 14 x 2.3 = 255.2 betaald per aandeel (+transactiekosten op die rechten).
Als het aandeel stijgt op de beurs, zullen de rechten evenredig mee stijgen.
-
Hey, door mijn beperkte grootte van portefeuille ben ik met 4 aandelen behoorlijk ver verwijderd van de 14 om mee te kunnen doen aan de kapitaalverhoging… wat doe ik nu in mijn geval het beste? Men rechten verkopen vermoed ik?
-
Of ik plooi me dubbel en probeer nog aan 14 te geraken 😅 Maar daarvoor is het ook te laat lees ik hierboven?
-
Of je koopt 10 rechten bij, en dan heb je recht op 1 nieuw Sofina aandeel.
-
Hey Vincent, bedankt voor de reactie! Aha, dan ga ik dat proberen te bekomen 😉 Sofina heb ik via Keytrade, kan ik daar die extra rechten aankopen?
-
-
De Corporate Action (de keuze om je rechten aan te bieden voor nieuwe aandelen) is nog niet beschikbaar bij MEXEM. Na contact kreeg ik als antwoord dat ze zelf nog moesten worden geïnformeerd. Maar hebben aangegeven dat ze mij ASAP op de hoogte zouden brengen via e-mail.
-
Bij SAXO is het sinds vandaag wel zichtbaar (gisteren alleen de rechten zichtbaar).
Ter info voor wie dit niet evident vindt: Bij “Corporate actions” zie je nu naast Sofina “keuze” staan. Als je daarop klikt, kan je intekenen. Je vult dan 14 (of een veelvoud van 14 in) als je 1 (of meerdere) aandelen van Sofina wil bekomen via de kapitaalverhoging.
-
En zonet gecheckt bij Lynx (vrijdag 26 sept, 17:15u) – nog niet beschikbaar maar zal ‘hopelijk’ ‘in de loop van volgende week’ moeten opgesteld zijn. Dit is jammer en niet erg professioneel. Heb hen gezegd snel te zijn omdat het donderdag zal afgelopen is. Het zou me verwonderen dat Lynx het tot en met donderdag laat openstaan.
En zo zie je maar: iedere broker kan op een aantal vlakken wel beter. Perfectie bestaat helaas niet.
Pascal
-
Bij Degiro heb ik gisteren nog een email ontvangen, met meer informatie. De periode blijft toch heel kort.
-
Moet ook, Vincent. Een lange intekenperiode is een groot risico dat Sofina absoluut niet mag nemen. De intekenperiode is dan ook exact zo lang als vereist door de FSMA.
In Londen – bij de grote jongens – kan er op een uurtje beslist worden. En daar gaat het vaak over tientallen miljoenen. Ik herinner me nog heel goed de eerste keer dat UCB een transactie deed op de obligatiemarkt. De meeste van onze klanten hadden nog nooit van UCB gehoord. Maar op een paar uur zijn we erin geslaagd om €450 mln te verkopen. Ik denk daar nog steeds met plezier aan terug. En dat soort dingen, dat deed ons team dus regelmatig. Ikzelf ben een redelijk snelle beslisser, toch als het op beleggen aankomt. Ik begrijp dat sommigen hier een nachtje over willen slapen (alhoewel, eigenlijk begrijp ik dat niet: heb je aandelen van Sofina, maar heb je er geen vertrouwen meer in, dan verkoop je best meteen alles, toch?). Maar meerdere dagen om na te denken heb je volgens mij toch niet nodig? Wat WEL veel beter moet is de organisatie bij sommige brokers. Die moeten hun procedures zo op orde hebben dat ze snel klanten kunnen laten intekenen etc.
Pascal
-
Is dit bij Mexem al in orde? Ik zie nog steeds geen corporate action staan.
-
-
Bij deze wil ik een vraag stellen over Sofina, ik ben pas begonnen met beleggen en volg de cursus hangmatbeleggen.
ik heb slechts 7 aandelen van Sofina, met de kapitaalsverhoging en rechten weet ik niet wat ik best kan doen, op Saxo krijg ik nu in mijn portefeuille overzicht een tweede vermelding van Sofina Rights aantal 7 aan 2.3580,- Dien ik die te kopen? wat heb ik eraan? beter verkopen?
Anderzijds geloof ik wel in dit aandeel.
Dit is echt wel heel moeilijk voor een beginner
-
Dag Sabina, Geen idee of je het webinar Spamalot van zaterdag gezien hebt. Je kan het hier terugvinden : https://staging.spaarvarkens.be/actuawebinar. Vanaf 1u52 begint het over Sofina en wordt alles heel duidelijk uitgelegd met voorbeelden per broker.
-
Sabina,
No worries. Een eerste keer is dat complex, maar bij een volgende kapitaalverhoging ga je er al meer van kennen.
Je hebt 7 rechten en die zijn nu elk 2,358 euro waard. Je zou die inderdaad kunnen verkopen omdat je er geen 14 hebt en dus niet kan intekenen op een nieuw aandeel. Je zou ook 7 rechten kunnen bijkopen zodat je wél kan intekenen op 1 aandeel aan 223 euro, maar dat lijkt me nogal complex. Je moet dan immers snel-snel die rechten in je portefeuille krijgen, daarmee ook dan nog op tijd kunnen intekenen etc. Je kan gewoon later, aan een interessante prijs, nog een aandeel van Sofina bijkopen. Lijkt me handiger.
In principe krijg je voor de couponnetjes die je niet gebruikt binnenkort een kleine vergoeding. Bij Lynx doet men daar niet aan mee, las ik vanochtend.
Pascal
-
Hey Pascal, bedankt voor de duidelijke uitleg aan Sabine ;-)
Heeft de koers van het recht impact of je naar 14 rechten zou gaan, of niet?
Ik heb namelijk maar 4 rechten, maar zou gerust wel nog een grotere positie in Sofina willen. Laat ik de deze 4 rechten “vervallen” zodat ik de vergoeding ervoor krijg en dan nadien via de traditionele weg 1 aandeel bij koop. Of is het nu de koers van van het recht wat gezakt is naar 2,09 euro toch interessanter om bij te kopen naar 14 rechten? Of blijft dit een 0 operatie? :)
Alvast bedankt!
-
Hoi Mathias,
In principe blijft het een bijna nul-operatie?
Waarom? Omdat markten meestal correct geprijsd zijn. Dat is het werk van marktmakers, arbitrageurs en andere wakkere beleggers. Op het moment dat de rechten veel te laag zouden noteren kopen die mensen, zo lang en zoveel tot de mispricing weg is.
Pascal
-
Hey Pascal, bedankt voor de reactie 🙏 Beetje jammer want had graag meegedaan aan de kapitaalverhoging 😅 Maar dan hou ik men 4 couponnetjes bij en doe ik niets zoals aangegeven in de Spamalot 😉 Merci!
-
Mathias,
Dat lijkt me inderdaad het beste. Tenzij je bij Lynx bent, want die zouden helaas niet van plan zijn om je achteraf de cash van de scrips uit te keren.
Pascal -
Hey Pascal,
Nee niet bij Lynx, in 2015 men eerste aandeel ooit gekocht via Keytrade en er niet meer weg geraakt :) Vorig jaar ook beginnen beleggen via Saxo, maar daar heb ik voorlopig enkel ETF’s op. Keytrade liet me wel het volgende weten:
Als u uw voorkeurrechten SOF28 noch uitoefent om in te schrijven, noch op de beurs verkoopt loopt u het risico dat uw voorkeurrechten zonder waarde vervallen. Overblijvende voorkeurrechten worden automatisch via een private plaatsing verkocht aan institutionele beleggers. Vervolgens zal de netto-opbrengst, indien dit bedrag niet lager is dan 0,01 euro per niet uitgeoefend voorkeurrecht, enkel dagen na 07/10/2025 uitbetaald worden (kosten €5)
Zal mij met mijn 4 coupons dus bijna meer kosten dan opbrengen… :)
-
Koop je dan niet beter rechten bij (die noteren nu laag) zodat je een aandeel kan kopen aan 223 euro?
ik kocht 4 rechten bij (zodat ik er 28 had) en kon daarna direct intekenen op de aandelen (bij Bolero).
-
-
Beste Pascal,
Ik kreeg 25 voorkeurrechten Sofina omdat ik 25 aandelen heb. Op dit forum leerde ik dat je rechten kon bijkopen. Daarom heb ik gisteren 3 SOF28:xbru bijgekocht, met de bedoeling 2 Sofina aandelen@223 euro te kunnen aankopen (2×14).
Het saxosysteem laat me echter niet toe om boven de originele 25 te gaan. Wat heb ik fout gedaan ? Te laat ? Op de verkeerde manier aangekocht ? … ?
Alvast bedankt,
Martine-
Best eens bellen met de klantendienst. Normaal duurt het 1 à 2 werkdagen voordat er een keuze kan gemaakt worden voor gekochte rechten.
-
Martine,
Inderdaad. Zoals Gisèle zegt: hen best contacteren. In principe moet het dan nog nét lukken om mee te doen voor 2 nieuwe aandelen.
Pascal
-
Dank je wel.
Ik had reeds een ticket aangemaakt en het is nu inderdaad in orde gekomen. Ik heb de keuze om 28 rechten uit te oefenen kunnen ingeven.
-
-
Vandaag de laatste dag dat er kan worden ingetekend op de kapitaalverhoging. Denken jullie dat het aandeel de volgende dagen gaat zakken ?
-
Ik zag net op DeTijd, 248 euro – gisteren gesloten op 258.
Benieuwd wat de koers dinsdag gaat doen.
-
‘k begrijp eigenlijk de koersstijging van gisteren niet zo goed.
In stille hoop ik dat het nog een beetje terugvalt☺
-
Waarom is het aandeel vandaag gezakt? En wat is er speciaal aan dinsdag?
-
-
Uit curiositeit: welke brokers hebben een vergoeding gegeven voor de niet gebruikte rechten van Sofina? Welke niet? en hoeveel kosten werden er aangerekend?
-
Van Saxo weet ik het niet. ‘k heb al mijn rechten opgebruikt.
De rechten die ik over heb bij Bolero staan nog in mijn portefeuille. -
Bij Saxo nu ook: 1,70 per recht, maar volgens mij is er geen beurstaks of zo vanaf getrokken.
-
Hier bij Lynx wel degelijk ook €1,7 per recht gekregen zonder aftrek van enige kosten. Is op 20/10 op mijn rekening gestort.
-
Top! Da’s pas een mooie verrassing, want op voorhand zeggen dat de klant geen scrips uitbetaald krijgt en dat dan toch nog doen. Mooi!
-
-
Ik had één recht over. Saxo zegt waardeloos. Niets, 0000000000000 nul
-
-
Christine,
Prachtig! Laat, weliswaar, maar goed dat ze toch nog betaald zijn.
Pascal
-
Log in to reply.