Forum

Home – 2.0 Forum Koffiekamer Sipef @ VFB Happening 2026 – kort samengevat

• Sipef @ VFB Happening 2026 – kort samengevat

Posted by Bart De Reys on 29/03/2026 at 13:40

Ik heb een kort gesprek gehad met een afgevaardigde van Sipef. Die waren verrassend aanwezig op de VFB Happening 28/032026 @ Kinepolis Antwerpen.
    Mijn vraag was simpel: Waarom blijft het aandeel het zo goed doen in tijden van oorlog?
    Hieronder het antwoord van Sipef:

Dieselprijs ↑ → biodiesel ↑ → palmolie ↑ → Sipef ↑

Het omgekeerde zal zich hoogstwaarschijnlijk voordoen :

Dieselprijs ↓ → Sipef zal weer wat dalen.

Niettemin zal het aandeel in mijn portefeuille blijven omdat Palmolie van Sipef duurzamer (RSPO-label) is dan bijvoorbeeld de Soja-teelt, omdat er niet ontbossing wordt gedaan (zeggen ze…) en omdat de lokale bevolking (vooral in Indonesië) beter wordt ondersteunt.
    Palmolie heeft zoals geweten geen al te beste reputatie als het over het klimaat gaat maar we mogen niet vergeten dat dit waardevol en zeer efficiënt goed in oa koekjes en choco, in héél wat cosmetica en ook in heel wat huishoudproducten zit.
    Of je er al dan niet wil in investeren dat moet ieder van ons voor zichzelf uitmaken.

Groet Bart

Bart De Reys replied 1 month, 2 weeks ago 2 Members · 2 Replies
  • 2 Replies
  • Christian Floru

Member
    30/03/2026 at 18:47

Het aandeel Sipef is al eerder beginnen stijgen, na een jarenlange lethargische slaap. Er is dus nog een reden. Of twee. Laat ik beginnen met 2: Sipef reageert uiteraard op de (palm)olieprijs, een volatiel gegeven, en die zit nu nderdaad (zeer) goed, rond de 1100, is al 1500 geweest, die stijgende prijs is al enige jaren aan de gang.

Reden 1 is dat het nieuw geplante areaal, na jarenlang investeren, begon te renderen. De productie gaat dus steeds de hoogte in. Bovendien zal rond 2030 begonnen worden met de vervanging van palmbomen door superpalmbomen. Die zullen veel meer olie opbrengen dan de oude. Ze hebben daarvoor een onderzoekscentrum dat erin geslaagd is voor het eerst een hybride zaad voor oliepalmen te ontwikkelen.

• Bart De Reys

Member
      31/03/2026 at 19:33

Mooie aanvulling Christian. Tx.

Log in to reply.