Forum

Home – 2.0 Forum Fondsen en Trackers Resultaten ETF’s (YTD2025)

• Resultaten ETF’s (YTD2025)

Posted by Vincent Halsberghe on 29/12/2025 at 15:38

De einde jaar periode is altijd een goed moment om de portefeuille even door te lichten. En het moet niet altijd focus zijn op aandelen. Aangezien we allemaal soms liever in de hangmat liggen, kunnen we best ook kijken naar de ETF’s in onze portefeuille. Hieronder enkele ETF’s die deel uitmaken van mijn selectie. En waarschijnlijk zal ik niet de enige zijn met onderstaande ETF’s

Toch wel enkele opvallende vaststellingen, als we kijken naar de prestaties sinds begin 2025.

De wereldindex ETF (IWDA) scoorde het minst +7%

De Smallcaps ETF (WSML) scoorde het best met een stijging van +27%

De Europese ETF (IMAE) deed het niet slecht met een stijging van bijna +20%, en toch een flink stuk beter dan de IWDA.

Als je investering meer in China zat en dan vooral China Internet met de KWEB is het resultaat toch nog +24%, maar er reeds bijna 50% lager is dan het hoogtepunt in oktober.

Niet op de grafiek, maar toch zeker te melden PPFB (i Shares Physical Gold ) +48%

GDX (VanEck Gold Miners ETF) +130%

GDXJ (VanEck Junior Gold Miners) +148%

Vaststelling 2025: IWDA was niet de beste investering. Ondanks alle Ai geweld in 2025 dus best opvallend. Maar sinds begin 2024 was er wel een stijging van +38%

Volgend jaar wil ik een grondstof ETF toevoegen in mijn lijst, namelijk eentje met de focus op olie, maar daar ga ik eerst nog even op moeten selecteren.

HAPPY HOLIDAYS !!!

Steven Van Roye replied 4 months, 2 weeks ago 2 Members · 1 Reply
  • 1 Reply
  • Steven Van Roye

Member
    30/12/2025 at 23:34

Zelf heb ik de IUSN in portefeuille, maar da’s achterliggend hetzelfde als de WSML dacht ik, maar op een andere beurs, en andere currency, EUR vs USD.

Dus ik vermoed dat de conversie van USD naar EUR nog roet in het eten kan gooien voor de performance?

Log in to reply.