Forum

Home – 2.0 Forum Spaarrekeningen en Obligaties Pensioensparen en beleggen combineren in 2025

Tagged: 

• Pensioensparen en beleggen combineren in 2025

Posted by Benjamin Belmans on 15/05/2025 at 07:37

Pensioenopbouw na het Regeerakkoord van 2025

Door Benjamin Belmans – Donderdag 15 mei

Na de regeringswissel van 2025 onder leiding van eerste minister De Wever zijn er geen fundamentele systeemwijzigingen gekomen in het Belgische pensioenlandschap. Wel werd de nadruk versterkt op individuele verantwoordelijkheid bij pensioenopbouw. Voor wie fiscaal voordelig wil sparen én tegelijk investeren – zelfs in vastgoed – biedt het vernieuwde pensioenkader nog steeds krachtige hefbomen. Maar: enkel als je ze in de juiste volgorde en context inzet.

De pijlers van pensioenopbouw

Hoewel het wettelijk pensioen (1e pijler) de basis blijft, volstaat dit zelden. De focus verschuift meer dan ooit naar de aanvullende pijlers:

- 2e pijler: Via werkgever of zelfstandigenstructuren (IPT, POZ, VAPZ, VAPW)

- 3e pijler: Vrij sparen via pensioenspaarfondsen of verzekeringen

- 4e pijler: Vrij sparen zonder fiscaal voordeel (beleggen, spaarrekeningen, etc.)

- 5e pijler: Vastgoedinvesteringen

Door vergrijzing, budgetdruk en een groeiende kloof tussen actieven en gepensioneerden geldt: hoe vroeger je spaart en investeert, hoe minder je later moet inhalen.

Stap 1: VAPZ – de absolute basis voor zelfstandigen

- Voor wie? Alle zelfstandigen (met of zonder vennootschap)

- Maximale storting (2025): €3.964,86

- Fiscaal voordeel:

Volledig aftrekbaar als beroepskost
    Verlaging van sociale bijdragen
    Netto belastingbesparing tot wel 60%

Waarom eerst?
    Dubbel voordeel (belasting én RSZ-besparing). Een unieke combinatie van rendement en veiligheid.

Stap 2: IPT of POZ – voor kapitaalopbouw én vastgoed

IPT (Individuele Pensioentoezegging)

- Voor wie? Zelfstandigen met een vennootschap (BV)

- Betaald door: De vennootschap

- Voordelen:

Pensioenopbouw tot 80% van het laatst verdiende loon

Premie is aftrekbare beroepskost

Eindbelasting slechts 10% indien uitkering op 67 jaar

Kan gebruikt worden voor vastgoedfinanciering via voorschot

Praktijkvoorbeeld: Koen stort jaarlijks €12.000 in zijn IPT en gebruikt dit op termijn om vastgoed aan te kopen met intern voorschot – zonder notaris- of registratiekosten.

POZ (Pensioenovereenkomst voor Zelfstandigen zonder Vennootschap)

- Fiscaal voordeel: 30% belastingvermindering

- Eindbelasting: 10%

- Eveneens inzetbaar voor vastgoedfinanciering via voorschot

Slim gebruik: Sarah combineert VAPZ en POZ en financiert later vastgoed met een voorschot op haar POZ – fiscaal efficiënt en zonder fiscale verrassingen.

Stap 3: Pensioensparen (3e pijler)

- Voor wie? Iedereen

- Fiscaal voordeel:

Tot €1.020: 30% belastingvermindering

Tot €1.310: 25%

- Belasting bij uitkering: 8% anticipatieve heffing op 60 jaar

Wanneer interessant?
    Na het benutten van je 2e pijler. Lage drempel, hoge liquiditeit – maar niet bruikbaar voor vastgoed!

Stap 4: Langetermijnsparen

- Voor wie? Iedereen met voldoende belastbaar inkomen

- Maximale storting (2025): €2.530

- Fiscaal voordeel: 30% belastingvermindering

- Belasting bij opname: Geen, indien correct opgebouwd

Wanneer interessant?
    Na afbetaling van je hypotheek, om resterende fiscale ruimte optimaal te benutten.

Stap 5: VAPW – voor zonder groepsverzekering

- Voor wie? Werknemers bij bedrijven zonder of met beperkte groepsverzekering

- Voordeel:

Werkt via brutoloon (belastingvrij), wel RSZ verschuldigd

Waarom pas op het einde?
    Het netto rendement is lager dan bij zelfstandigenstructuren én het is beperkt in omvang.

Wat je beter niet doet (na 2025)

De nieuwe regels geven duidelijke richtlijnen over wat fiscaal wordt beloond – maar ook wat zwaar wordt afgestraft. Hieronder vijf dingen die je best vermijdt:

1. Vervroegd pensioensparen afkopen

Waarom niet doen?

- 33% belasting op kapitaal

- Verlies van alle opgebouwde belastingvoordelen

- 8% anticipatieve heffing op 60 jaar is dan voor niets geweest

2. Langetermijnsparen gebruiken voor vroege opname

Waarom niet doen?

- Afkoop = gewone belasting + verlies fiscale voordelen

- Niet bedoeld voor flexibiliteit

- Slechts in uitzonderlijke gevallen bruikbaar voor vastgoed, en dan onder strikte voorwaarden

3. Individuele aandelen kopen in pensioenspaarrekening

Waarom niet doen?

- Pensioenspaarproducten laten geen losse aandelen toe

- Enkel fondsen, vaak met hoge beheerkosten

- Zelf beleggen doe je beter via de 4e pijler – waar je vrij bent

4. Vastgoed financieren met producten uit de 3e pijler

Waarom niet doen?

- Pensioensparen en langetermijnsparen zijn daar niet voor bedoeld

- Afkoop leidt tot zware fiscale sancties

- Enkel de 2e pijler (IPT, POZ, VAPZ) biedt wettelijke mogelijkheden

5. Je IPT vóór 60 jaar uitbetalen

Waarom niet doen?

- Belastingen stijgen naarmate je jonger bent bij uitkering

20% op 60 jaar
    18% op 61 jaar
    6,5% op 62 jaar
    10% vanaf 65 jaar (bij volledige loopbaan van 45 jaar)
    10% vanaf 67 jaar – laagste eindbelasting

- Vervroegde opname vermindert netto rendement aanzienlijk

Tot slot

Ik hoop hiermee een heldere eerste indruk te geven van de mogelijkheden rond pensioenopbouw met steun van de overheid. Beleggen blijft een rendabele manier om vermogen op te bouwen, al wordt deze fiscaal minder gestimuleerd dan bovenstaande oplossingen.

Bert Dierckx replied 8 months, 2 weeks ago 7 Members · 12 Replies
  • 12 Replies
  • Joost Vandenabeele

Member
    15/05/2025 at 09:44

Interessant overzicht. waarvoor dank.

ik ben in mei 24 met pensioen gegaan op 63 jaar maar heb nog mijn pensioensparen AXA en pensioenspaarfonds bij Fintro openstaan.

als ik je begrijp is het beter om te wachten tot ik effectief 65ben en volledig met gewettigd pensioen ben omdat ik aan 60jaar reeds 8% belast werd?

• Bert Dierckx

Member
      03/09/2025 at 19:49

Mijn pensioenspaarfondsen heb ik op enkele euro’s na leeggehaald na mijn 60e. Brengt meer op wanneer het zelf belegt.

Door de rekening actief te laten met die enkele euro’s kan ik nog tot mijn 64e elk jaar storten en heb ik recht op belastingvoordeel pensioensparen. De dag na de storting laat ik het geld terug uit het fonds halen om het zelf te beleggen.

Recht op belastingvoordeel verwerf je door bewijs storting, geld hoeft niet in het fonds te blijven.

De 33% is enkel indien je kapitaal voor je 60e opvraagt.

• Ann

Member
    15/05/2025 at 09:53

Dag Joost, Het is nu zelfs nog interessanter om te blijven bij “sparen”. De heffingen zijn reeds gebeurd, dus deze investeringen zijn volledig taksvrij.

• Joost Vandenabeele

Member
      15/05/2025 at 10:55

Dank je Ann!

• Benjamin Belmans

Member
      15/05/2025 at 14:50

Klopt! Nu extra stortingen doen na je zestigste verjaardag zijn belastingvrij. Groetjes

• Ruben

Member
    15/05/2025 at 10:09

Mijn credo is wat de Belgische staat stimuleert blijf er ver van weg. Vroeg of laat pakken ze je ‘belastingvoordeel’ dat je vandaag krijgt dubbel terug in de toekomst. Die eindbelasting bij de derde pijler kan de overheid altijd optrekken naar een hoger tarief.

• Ann

Member
      15/05/2025 at 10:15

Voor veel mensen is dit een goede oplossing, om toch een beetje te sparen voor hun pensioen. Velen kunnen amper sparen, of krijgen bij de minste daling schrik en verkopen alles uit paniek. Dat is bij pensioensparen gelukkig niet mogelijk, waardoor ze toch iets kunnen opbouwen voor later. Maar die mensen ga je wellicht hier op het forum niet terugvinden.

• Benjamin Belmans

Member
      15/05/2025 at 14:53

Dag Ruben, ik begrijp uw bezorgdheid hierover en ik vermoed dat die terecht is. Als ik 1 ding tot nu toe geleerd heb uit mijn lessen fiscaliteit en belastingen, is het dat de overheid zal stimuleren wat ze willen en bestraffen wat ze niet willen.

– Richting pensioenen, zit de overheid met een groot probleem. De pensioenen kunnen niet meer betaalt worden en dus zullen mensen zelf moeten beginnen te sparen. Het zou ongelofelijk gek zijn, moest de overheid plots pensioensparen niet meer aantrekkelijk maken.

Wat ik wel zie gebeuren, is dat bepaalde overheden anders zullen gaan belasten. Misschien trekt een linksere of rechtsere regering de belasting op eindkapitaal omhoog, maar het zo belasten dat het niet meer interessant is, zie ik niet meteen gebeuren.

Benjamin

• Joost Vandenabeele

Member
      15/05/2025 at 15:57

Toen pensioensparen begon in de jaren 80 was dit belastingvrij

tot JL Dehaene de schuldenberg moest aanpakken

toen werd die toch belast

bancontact begon ook ooit als gratis service …

• Geert Junius

Member
      17/05/2025 at 11:56

Zit op dezelfde lijn Ruben. Nooit meegedaan aan derde pijler. Fiscaal voordeel is snel opgegeten door kosten ( heb geweten van instapkosten 6%!) en beleggingsbeperkingen. Al uitgebreid aangetoond door cijfers. Is natuurlijk voor discussie vatbaar

• Véronique Lefevere

Member
    03/09/2025 at 09:55

Ik heb pensioensparen en lange termijn sparen.

Ik heb begrepen dat je je pensioensparen vanaf 60 jaar kan stopzetten zonder negatief effect. Is dat zo?

Tot wanneer behoud je best je lange termijnsparen? Een bepaalde leeftijd? Tot je stopt met werken?

Zijn er kosten om pensioensparen en lange termijnsparen stop te zetten?

Ik heb begrepen dat het beter is om dit allemaal zo vroeg mogelijk stop te zetten om in etf’s en aandelen te beleggen.

Graag jullie advies.

groetjes

• Bert Dierckx

Member
      03/09/2025 at 13:04

Inderdaad op je 60e verjaardag neemt fiscus foto om de heffing te innen.

Je hebt er dus baat bij om in het jaar dat je 60 wordt pas na je verjaardag in je pensioenspaarfonds te storten. Dan spaar je daar al de belasting op uit.

Je krijgt belastingvoordeel op je stortingen tot en met het jaar waarin je 64 wordt.

Dit belastingvoordeel is verworven door de storting. Je kan dus inderdaad na je 60e op enkele euro na je pensioenspaarfonds leeghalen en zelf beleggen (of opdoen) en verder tot je 64e nog elk jaar de storting doen voor het belastingvoordeel en dat geld de dag nadien terug uit je fonds laten halen om het zelf te beleggen (rekening moet wel ‘actief’ blijven, dus enkel euro’s laten staan). Hou er wel rekening mee dat sommige fondsen kosten aanrekenen, maar die liggen lager dan het belastingvoordeel.

Log in to reply.