Home – 2.0 › Forum › Spaarrekeningen en Obligaties › Obligatie Belfius: Liquidity 07/2023-07/2026
Tagged: @pascalpaepen
-
Obligatie Belfius: Liquidity 07/2023-07/2026
Posted by Annemie_B on 02/06/2023 at 15:36Ik kreeg het advies van Belfius om in te stappen op deze vastrentende obligatie met 100% kapitaalgarantie. ISIN: BE6343994974. Lijkt me op het eerste zicht interessant maar wil het hier toch eens op het forum zetten ter discussie en het advies vragen van Pascal.
Annemie_B replied 2 years, 11 months ago 4 Members · 5 Replies -
5 Replies
-
Als ik de ISIN-code opzoek, kan google niets vinden. Kan je deze eens nakijken ?
-
In de BelfiusApp heb ik er het volgende over gevonden (zie bijlage).
-
Hierbij de technische fiche
-
-
Bedankt om deze info te posten! Dat ziet er een vrij eenvoudige (om indruk te maken kan je zeggen “plain vanilla”) obligatie uit. Zo hebben we het graag. Het enige ‘addertje’, als je dat zo mag noemen, is dat je na 1 jaar al een vierde van je inleg (investering) terugkrijgt. Het tweede jaar krijg je dus nog intrest op drie vierden van je initiële inleg. Vervolgens wordt, na twee jaar, nog eens een vierde uitgekeerd. Na drie jaar krijg je de laatste intrest (op de helft van je oorspronkelijke investering) en krijg je ook nog eens dat ‘restbedrag’ (de helft van je oorspronkelijke investering) terugbetaald. Lijkt me ideaal voor renteniers. Je krijgt ook telkens 3% bruto-rente, ook op het deel dat maar 1 en 2 jaar uitstaat. Netto is dat uiteraard ‘maar’ 2,1%, maar da’s nog steeds ok.
Belfius waarschuwt terecht dat als de bank in de problemen zou komen en gered dient te worden (bail in), de kans heel groot is dat je mee zal opdraaien voor de redding, als schuldeiser. Dat is het nieuwe normaal voor bankenreddingen na de vorige crisis. Zeg nooit nooit, maar Belfius is ok en winstgevend en ik verwacht geen ernstige problemen, de komende drie jaar.
Kan je dit kopen? Ja, volgens mij wel. Wel bijhouden. Als je binnen de drie jaar wenst te verkopen is Belfius wellicht de enige die je een bod zal maken. Daarvoor rekent men helaas ook nogal wat kosten aan. Maar als je dit kan bijhouden: no worries!
Log in to reply.