-
Mijn goed voornemen voor 2025 (ETF’s)
Als ik één goed voornemen heb voor 2025, dan is het wel om een echte “hangmatbelegger” te worden. Ondanks dat deze term tot het woord van 2024 door Van Daele werd gekozen, heb ik jammer genoeg de boot van ETF’s tot op heden gemist. Enerzijds omdat ik altijd aan stock picking heb gedaan uit interesse in de bedrijvenzoektocht, anderzijds omdat de financiële vrijheid er niet was om daarnaast ook nog eens periodiek te beleggen in fondsen.
Maar daar wens ik in 2025 verandering in te brengen! Als leek hierin kan het natuurlijk niet anders dat ik hierover nog met wat vragen zit. Maar heb deze zo opgesteld dat er eenvoudig gereageerd kan worden met 👍🏼 of 👎🏼…
1. Broker Mijn individuele aandelen staan allemaal op Keytrade, maar als snel wist ik dat deze broker te duur was om periodiek mee te beleggen. Daarom heb ik in augustus een Mexem rekening geopend, maar ben hierop dus nog niet gestart. Recent merk ik op in artikels en webinars dat het toch interssant kan zijn om weer met Saxo te beginnen. Hier had ik vroeger enkele aandelen via Binckbank, maar door de problemen heb ik deze destijds verkocht en alles gecentraliseerd op Keytrade. Het idee is dus om in 2025 te starten met een ETF bij Saxo om hier periodiek in te beleggen. Wat is jullie mening hieromtrent? 👍🏼 of 👎🏼
2. Kapitaal Ik heb op een aantal van mijn aandelen winst genomen en heb dus wat cash aan de kant staan. Ik ben van mening zo optimaal mogelijk te spreiden, en dit met een bedrag dat voor mij haalbaar is om te blijven doen. Nu dacht ik aan maandelijks een €250 a €300. Wat is jullie mening hierover? Ieder maand onmiddellijk inkopen twv €250 👍🏼 of toch eerder wat opsparen om de transactiekosten te beperken en bv eerder per kwartaal twv €750 in te stappen? 👎🏼
3. ETF Zelf was ik altijd van mening om voor een Vanguard S&P500 (VUSA) of een iShares S&P500 (CSPX) te gaan. De laatste is ondertussen wel wat te duur geworden om periodiek in te beleggen, maar de Vanguard lijkt me wel nog een goede keuze. Nu dankzij de spaarvarkens ben ik wat meer in contact gekomen met de SPDR World (SWRD) of via de 5G portefeuille bij Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc en de iShares S&P Small Cap 600 UCITS ETF. Voor mezelf vind ik het moeilijk te beslissen voor welke ETF ik nu best ga, vooral omdat dit ook een keuze is voor lange tijd. Door mijn beperkte kennis zou ik durven zeggen, ik splits mijn €250 op en vertrouw op de voorstellen uit de 5G portefeuille 👍🏼 maar anderzijds ben ik toch wat aangetrokken tot S&P500 door de grote impact van de M7. 👎🏼 Hierbij weet ik wel dat de M7 dit jaar een ongelofelijke run hebben afgelegd, waardoor hier vermoedelijk toch nog een correctie zal volgen…
4. Beter laat dan nooit Zelf ben ik ondertussen 36 jaar. Ik had hiermee al lang geleden moeten starten, maar ik zal mezelf troosten met de woorden “beter laat dan nooit”. Nu zouden men vriendin en ik hiermee ook willen starten voor ons pas geboren petekind en dit op zijn 18 jaar als cadeau geven. De maandelijkse inleg zal hier natuurlijk wel wat beperkter zijn. Het zou gaan om een maandelijkse inleg van €25. Kan bovenstaande ook hierop van toepassing zijn?
Laat gerust jullie inzichten weten!
Alvast bedankt en een fijn eindejaar.
Grtz,
Mathias
Log in to reply.