Forum

Home – 2.0 Forum Aandelen Meta Q2/2023

• Meta Q2/2023

Posted by Luc Kroeze on 27/07/2023 at 08:29

#Meta, beat and raise. Nabeurs +7%.

Adverteerders schroeven hun advertentiebudgetten geleidelijk aan weer op. Maar ze zijn nog voorzichtig en kiezen voor de veilige opties zoals Meta en Alphabet die een bewezen staat van dienst hebben en het grootste bereik opleveren.

Resultaten:

Omzet groeide met 11% naar $31,99 miljard (analistenverwachting Refinitiv lag op $31,12 miljard). 12% omzetgroei zonder effect van wisselkoersen. Kosten stegen 10%. Operationele marge stabiel op 29%. EPS groeide 21% naar $2,98 (lager effectief belastingtarief), verwachting was $2,91.

Dagelijkse actieve gebruikers (DAP) van één van de apps (Facebook, Instagram, Whatsapp) steeg met 7% (jaar-over-jaar) tot een record van 3,07 miljard. Maandelijkse actieve gebruikers (MAP) steeg met 6% tot een record van 3,88 miljard gebruikers.

De gebruikers van Facebook worden ook afzonderlijk gerapporteerd. DAP +6% naar 2,06 miljard. MAP +3% naar 3,03 miljard.

Ad impressions (hoe vaak een advertentie werd bekeken) steeg 34% en de gemiddelde prijs per advertentie daalde 16%.

Verlies Reality Labs (Metaverse) $3,7 miljard in het tweede kwartaal. Meta verwacht dat de verliezen nog zullen toenemen in 2024 aangezien ze verder zal investeren in AR en VR. De afdeling verloor meer dan $40 miljard sinds 2021. Mark Zuckerberg, CEO: “We remain fully committed to the Metaverse vision”. Zuckerberg gaf in de call aan dat de focus op de korte termijn op AI zal liggen, op lange termijn op de metaverse.

Capex $6,35 miljard, $793 miljoen aandeleninkopen, FCF $11 miljard, cash en beleggingen $53,45 miljard.

AI aanbevolen content op Facebook van accounts die je niet volgt is nu de snelst groeiende categorie op Facebook Feed en zorgde voor een toename van 7% tijd doorgebracht op het platform.

Reels gaat hard. Inmiddels 200 miljard views per dag. Begint ook op te leveren. Vorige herfst nog zo’n $3 miljard dollar omzet uit Reels, inmiddels $10 miljard. Bijna alle adverteerders gebruiken inmiddels een van Meta’s AI gedreven producten.

Susan Li, CFO, tijdens earnings call: “However, we continue to expect time on Reels will monetize at a lower rate than Stories and Feed for the foreseeable future since people scroll more slowly through video content.”

De 200 miljoen Whatsapp Business gebruikers kunnen nu ‘click-to-whatsapp’ advertenties creëren zonder dat de consument een FB of Instagram account nodig heeft.

Zuckerberg: “We continue to see strong engagement across our apps and we have the most exciting roadmap I’ve seen in a while with Llama 2, Threads, Reels, new AI products in the pipeline, and the launch of Quest 3 this fall.”

Outlook:

Outlook voor volgend kwartaal werd naar boven bijgesteld. Omzet verwacht tussen $32 miljard en $34,5 miljard, waar door analisten gerekend werd op $31,1 miljard.

Totale kosten zullen in 2023 tussen $88 en $91 miljard liggen, eerder rekende het management nog op 86 tot 90 miljard. Te wijten aan juridische kosten die werden geboekt in het tweede kwartaal.

Capex worden geschat op $27 tot $30 miljard in 2023. Lager dan de eerder gecommuniceerde $30 tot $33 miljard in 2023 lager uit te komen dan eerder geraamd. Maar die worden vooral doorgeschoven naar 2024. Door stevige (AI gerelateerde) investeringen (datacenters en servers) zullen de kosten dan flink toenemen.

Zuckerberg over capex: “The other major budget point that we’re working through is what’s the right level of AI CapEx is to support our roadmap. Since we don’t know how quickly our new AI products will grow, we may not have a clear handle on this until later in the year.”

Tot slot nog enkele hoogtepunten uit de earnings call, voor de liefhebber:

https://www.beleggeninkwaliteit.com/post/meta-q2-2023

Luc Kroeze replied 2 years, 9 months ago 4 Members · 6 Replies
  • 6 Replies
  • Pascal Paepen

Administrator
    27/07/2023 at 08:50

Bedankt, Luc! Da’s kwaliteit, zowel voor Meta als voor jouw verslag! Thanks!!

• Erik

Member
    27/07/2023 at 10:24

Top Luc. 👍 Spijtig dat ik dit ritje gemist heb 😞 maar nu zal er toch eerst wat lucht uit deze ballon moeten 🎈voor mij.

• Luc Kroeze

Member
      27/07/2023 at 10:32

Ik vind de waardering nog best meevallen. Ja, de rit naar boven was spectaculair, maar het aandeel was dan ook bespottelijk goedkoop.

• Erik

Member
      27/07/2023 at 10:41

Klopt wel Luc. Maar ik meen dat die bipolaire belegger wel terug wat depressief gaat worden. Als dat gebeurt mogen we natuurlijk zelf ook weer niet beginnen twijfelen. We beginnen onze psychologie wat te kennen. Zelfkennis is het begin ….

• Luc Kroeze

Member
      27/07/2023 at 11:02

Wel, van mij mag er ook wel wat gas teruggenomen worden op de beurs. Met name de kwaliteits/groeiaandelen. Ik heb wel wat mijn twijfels bij de waarderingen van enkele van mijn posities.

• Pascal Schepers

Member
    27/07/2023 at 10:31

Bedankt Luc, wij gaan eveneens even wachten om het te kopen en de kwaliteit in huis halen TOP

Log in to reply.