Forum

Home – 2.0 Forum Aandelen Melexis Q2 2024

• Melexis Q2 2024

Posted by Luc Kroeze on 31/07/2024 at 09:44

Melexis haalt bovenkant van eigen verwachting. Omzet groeide in het kwartaal met 4% jaar-over-jaar tot €245,7 miljoen. WPA daalde met 5% tot €1,21. Brutomarge 44,3% (47%), operationele marge 26,2% (28,5%). Capex €13,22 miljoen (€20,9 miljoen). R&D-marge 10,8%. Dividend €1,30 per aandeel. <strong style=”background-color: var(–bb-content-background-color); font-family: inherit; font-size: inherit; color: var(–bb-body-text-color);”>Outlook: Management bevestigt outlook voor 2024: omzet rond €1 miljard, brutomarge >44%, operationele marge >25%. Capex rond €60 miljoen.

De productlijnen die bovengemiddeld presteerden, waren magnetische positiesensoren en temperatuursensoren. In het tweede kwartaal van 2024 lanceerde Melexis een nieuwe magnetische positiesensor voor toepassingen die een hoog functioneel veiligheidsniveau vereisen, een uitbreiding van de LIN RGB-familie en een codevrije singlecoil ventilator driver, wat onze groeiambitie in steer-by-wire, omgevingsverlichting en andere markten buiten de automobielsector benadrukt. De verkoop aan klanten in de auto-industrie vertegenwoordigde 89% van de totale verkoop in het tweede kwartaal van 2024 en in de eerste helft van 2024.

Marc Biron, CEO: “Tijdens de eerste zes maanden van 2024, werd onze groei vooral gestuurd door toepassingen buiten de aandrijflijn. Deze trend zal zich doorzetten aangezien nieuwe toepassingen in het premium segment sneller hun weg vinden naar kleinere wagens, en functies zoals omgevingsverlichting steeds vaker ingezet worden. Melexis is bestand tegen de recente schommelingen van de wereldwijde vraag naar elektrische voertuigen, omdat ons productportfolio geschikt is voor alle types aandrijflijnen. Ondanks de uitdagingen waarmee onze sector vandaag geconfronteerd wordt, bleef de verkoop van Melexis in de eerste helft van 2024 groeien.”

Jan Goos replied 1 year, 5 months ago 5 Members · 4 Replies
  • 4 Replies
  • Stefan Willems

Administrator
    02/08/2024 at 03:41

Sterk👏

• Marc Praet

Member
    23/11/2024 at 11:07

Momenteel dondert de koers van het aandeel Melexis onder mijn “stop loss” waarde.

FA & TA indicatoren zijn momenteel nogal wat beneden het niveau van een ‘steraandeel’.

Wat vinden jullie van het potentieel op korte termijn (zeg 1 jaar) ?

• Ann

Member
      23/11/2024 at 16:47

Over het potentieel durf ik me niet uit te spreken. Zeker niet als je dit artikel uit De Tijd gelezen hebt, waarin staat dat constructeurs in 2025 beboet gaan worden als ze teveel auto’s op benzine verkopen ivm EV’s : https://www.tijd.be/dossiers/de-verdieping/golf-aan-betaalbare-e-auto-s-op-komst-met-dank-aan-strenge-uitstootregels/10575063.html
      Resultaat : sommige merken denken erover om met quota te werken. Is een bepaald aantal bereikt, dan kan je in 2025 geen benzine auto (al dan niet van een bepaald model) meer kopen.
      De betaalbare auto’s die er gaan aankomen, zijn allemaal kleine modellen, met amper bereik. In alle geval geen gezinsauto waarmee je op vakantie kan.
      Europa is zijn eigen ruiten aan het ingooien, als je het mij vraagt. En dit heeft ook zijn impact op Melexis en X-Fab.

• Jan Goos

Member
      25/11/2024 at 11:38

Melexis vond vorige week wel wat steun op langere termijn trendlijn. Ook heeft de RSI recent het laagste niveau gehaald sinds 2018. Lijkt me oververkocht voor een bedrijf dat qua fundamentals goed zit. Lijkt me geen slecht moment om in te stappen. Als het onder die trendlijn gaat, dan kan het echter nog sterk vallen.

Log in to reply.