Forum

Home – 2.0 Forum Aandelen Levi Strauss Q4 en FY 2023

• Levi Strauss Q4 en FY 2023

Posted by Luc Kroeze on 26/01/2024 at 10:17

Levi Strauss Q4 en FY 2023:

Q4:

– Netto-omzet in het vierde kwartaal steeg met 3% tot $1,6 miljard.

– DTC-netto-omzet steeg met 11% tot $639 miljoen, wat 42% van de totale netto-omzet vertegenwoordigt.

– De brutomarge en de aangepaste brutomarge stegen met 200 basispunten tot 57,8%, van 55,8% in het vierde kwartaal van 2022.

– De operationele marge steeg van 8,6% in het vierde kwartaal van 2022 naar 9,2%.

– De aangepaste EBIT-marge steeg met 320 basispunten tot 12,2%, van 9,0% vorig jaar.

– De verwaterde winst per aandeel bedroeg $0,32.

– De aangepaste verwaterde winst per aandeel bedroeg $0,44.

FY:

– De gerapporteerde netto-omzet van $6,2 miljard was gelijk aan die van FY 2022.

– De brutomarge was 56,9%; de aangepaste brutomarge was 56,9%, 70 basispunten lager dan FY 2022.

– De operationele marge was 5,7%; de aangepaste EBIT-marge was 9,0%, vergeleken met 11,6% in FY 2022.

– De nettowinst bedroeg $250 miljoen.

– De aangepaste nettowinst bedroeg $441 miljoen.

– De verwaterde winst per aandeel bedroeg $0,62.

– De aangepaste verwaterde winst per aandeel bedroeg $1,10.

Guidance:

– Het bedrijf verwacht dat de gerapporteerde netto-omzet in het fiscale jaar 2024 met 1% tot 3% zal groeien ten opzichte van vorig jaar. (onder analistenverwachting wat lichte daling nabeurs verklaart). CEO Gass wijst op voorzichtige outlook wegens exit Denizen-merk en onzekerheid groothandel

– De aangepaste verwaterde winst per aandeel wordt verwacht te bedragen tussen $1,15 en $1,25. (analistenverwachting lag op $1,33)

– Over het algemeen is Levi Strauss & Co. ervan overtuigd dat het in staat is om in 2024 winstgevende groei te realiseren, ondanks de uitdagingen van de macro-economie. Het bedrijf richt zich op de uitbreiding van zijn directe verkoopactiviteiten, de groei van e-commerce en de opening van nieuwe winkels. Het bedrijf neemt ook stappen om zijn efficiëntie en winstgevendheid te verbeteren met de lancering van Project FUEL.

– Project FUEL:

Het bedrijf verwacht ongeveer $100 miljoen aan besparingen te realiseren in 2024. De meeste besparingen zullen worden gerealiseerd door een vermindering van het wereldwijde personeelsbestand met 10-15%.

Luc Kroeze replied 2 years, 3 months ago 3 Members · 6 Replies
  • 6 Replies
  • Jan Reyns

Administrator
    26/01/2024 at 16:12

Bedankt om te posten Luc! Wat vindt je van de resultaten?

• Luc Kroeze

Member
    26/01/2024 at 16:37

Het bedrijf lijkt on track en ik vond de resultaten best okee. Ja, wat voorzichtig in guidance, maar dat is op zijn plaats in de moeilijke omgeving waar retailers als Levi’s last van kunnen ondervinden. de -5% nabeurs verbaasde me daarom ook wat, maar intussen lijkt de markt ook in te zien dat ze het nog niet zo slecht doen bij Levi Strauss op dit moment. 2024 zal ook geen makkelijk jaar worden maar als er tekenen aan de wand komen dat verbetering in zicht is dan lijkt me de relatief lage waardering wel wat hoger te kunnen. Met 12x de verwachte winst van 2024 is er nog wel wat ruimte voor een tegenslag. Positieve verrassingen kunnen aan deze multiple wel eens beloond worden. Risk/reward lijkt me nog wel goed te zitten bij Levi’s. We volgen het op.

• Jan Reyns

Administrator
      26/01/2024 at 17:03

Top! Ik zie dat vele mensen ook twijfelen bij LVMH. Waardering is daar ongeveer het dubbele (K/W 24 ongeveer) met winstgroei van pakweg 8%. Hoe zie jij dat Luc? Kwaliteit met een terechte premie? Vandaag gaat het hard hoger…

• Luc Kroeze

Member
      26/01/2024 at 19:07

Premie is fair bij LVMH. In bijgaand stuk doe ik de waardering helemaal uit de doeken met meerdere scenario’s. Kering is goedkoop te noemen, maar de onzekerheid is een stuk groter daar. Beleggers eisen dus een hoger rendement om te beleggen in de aandelen. LMVH is een beetje een ander verhaal. Onder het stukje ‘waardering’ probeer ik een en ander op te helderen. https://www.beleggeninkwaliteit.com/post/duo-analyse-lvmh-kering

• Jochen Vandenbergh

Member
    27/01/2024 at 19:45

Bedankt om te delen Luc!

Ik zie op Morningstar dat hun vrije kasstroom opnieuw positief is en dat hun schuldgraad (debt/equity) terug onder de 100% is gezakt.

• Luc Kroeze

Member
      27/01/2024 at 20:14

In 2022 was sprake van een negatieve vrije kasstroom als gevolg van opbouw voorraden (en hogere investeringen). Retailbedrijven bouwden door de gekende problemen in de bevoorradingsketen voorraden op om klanten niet teleur te stellen. De negatieve FCF vorig jaar was uitzonderlijk. Schuldgraad inderdaad iets onder 90%, als je de cash in mindering brengt. Als je ziet waar ze vandaan komen qua schuldgraad…

Log in to reply.