-
Kinepolis op VFB happening 28 maart 2026
Zoals jullie weten, ben ik sinds enige tijd aandeelhouder van Netflix. Na de recente focus op Netflix en het mogelijke overnameverhaal rond WDB, leek het me interessant om ook eens te luisteren naar een speler uit de “klassieke” bioscoopwereld. Daarom ben ik aanwezig geweest op de VFB Happening in Antwerpen, waar onder andere Eddy Duquenne zijn visie gaf op de toekomst van Kinepolis.
De evolutie van Kinepolis
De setting van het evenement zelf was interessant: een brede mix van bedrijven die zich kwamen voorstellen, zichzelf opnieuw wilden positioneren of hun verhaal kracht wilden bijzetten. Bij sommige ondernemingen kreeg ik toch het gevoel dat het eerder ging om het herstellen van vertrouwen dan om pure groei.
Wanneer we naar Kinepolis kijken, is het duidelijk dat het aandeel de voorbije jaren onder druk heeft gestaan. Van ongeveer €60 op zijn piek naar een niveau rond €25 vandaag, goed voor een daling van ongeveer 40%. Die evolutie is moeilijk los te zien van de structurele veranderingen binnen de sector.
Duquenne begon zijn verhaal dan ook vrij realistisch. Hij erkende dat de bioscoopsector zijn exclusiviteit grotendeels kwijt is. Waar films vroeger eerst exclusief in de cinema verschenen en pas later op dvd of televisie, is dat model vandaag volledig doorbroken. Streamingplatformen spelen hierin een cruciale rol, en de tijd tussen bioscooprelease en beschikbaarheid op die platformen is sterk verkort.
Concreet benoemde hij ook de concurrentie, waarbij spelers zoals Apple, Amazon en Netflix niet langer indirecte, maar rechtstreekse concurrenten zijn geworden. Dat is een belangrijk inzicht: Kinepolis opereert vandaag niet enkel in de vrijetijdssector, maar in een bredere strijd om schermtijd.
Toch bleef het verhaal niet negatief. Vrij snel schakelde Duquenne over naar wat duidelijk de kern van hun strategie vormt: minder focus op volume, en meer op waarde per klant.
Hij gaf aan dat het aantal bezoekers weliswaar onder druk staat, maar dat de omzet per bezoeker duidelijk stijgt. Dat vertaalt zich in een model waarbij winstgevendheid niet langer afhankelijk is van volle zalen, maar van hoe elke individuele bezoeker bijdraagt aan de opbrengst.
Enkele belangrijke hefbomen hierin zijn:
- Premiumbeleving
Formules zoals 4DX en cosy seats spelen in op de bereidheid van klanten om
meer te betalen voor comfort en ervaring. - Datagedreven
werking
Het reserveringssysteem is niet louter praktisch, maar ook strategisch.
Door klantgedrag te analyseren, kan Kinepolis gerichter marketing voeren
en bezoekers opnieuw activeren. - Gerichte
contentstrategie
Zo werd expliciet verwezen naar het programmeren van meer Turkse films,
gekoppeld aan marketing naar specifieke doelgroepen in België.
De markt veranderd voortdurend
Wat hierbij opvalt, is een duidelijke verschuiving in consumentengedrag: mensen betalen minder graag voor “content op zich”, maar wel voor een totaalbeleving. Dat is een belangrijke nuance in het debat rond streaming versus cinema.
Daarnaast werd ook ingezet op operationele efficiëntie. Duquenne benadrukte dat Kinepolis erin slaagt het break-evenpunt continu te verlagen. Minder kosten per zaal en per bezoeker zorgen ervoor dat zelfs bij lagere volumes de winstgevendheid behouden blijft of zelfs stijgt.
Ook het vastgoedaspect kwam aan bod. Hoewel de bezettingsgraad zeer hoog blijft (slechts ongeveer 0,5% leegstand), ziet Kinepolis opportuniteiten om:
- ruimtes
tijdelijk te verhuren - events te
organiseren - samenwerkingen
met externe partijen op te zetten
Internationaal blijft groei een pijler, met eerdere overnames in Frankrijk, Spanje en de Verenigde Staten. Schaalvergroting blijft dus een belangrijk onderdeel van het verhaal.
De “elasticiteit” van hun ticketprijzen
Een interessant detail zat in de prijszetting. Een standaardticket kost ongeveer €15,7, terwijl een cosy seat €19,2 bedraagt. Volgens de CEO ligt de meerkost voor Kinepolis rond €3 per stoel. Dat impliceert dat de extra marge relatief beperkt is, wat suggereert dat het succes van deze premiumformules eerder zit in het totaalplaatje (beleving, upselling, klanttevredenheid) dan in pure prijsverhoging.
Tijdens de beperkte Q&A (slechts twee vragen) kwamen nog twee thema’s aan bod. Op de vraag waarom Kinepolis niet uitbreidt naar Azië, antwoordde Duquenne dat men die markt onvoldoende kent. Dat kwam eerder voorzichtig over en liet weinig strategische diepgang zien.
Wat betreft AI gaf hij aan dat deze technologie vooral zal leiden tot:
- lagere
productiekosten - meer
variatie in content - potentieel
betere kwaliteit
Al bleef dit eerder algemeen en niet specifiek vertaald naar de impact op Kinepolis zelf.
Tot slot nog een subtiele, maar veelzeggende opmerking: over de jaarcijfers die op 10 april gepubliceerd worden, mocht hij officieel niets zeggen. Zijn reactie – “let een keer op mijn glimlach” – liet echter weinig aan de verbeelding over.
Conclusie
Mijn algemene indruk is dat Kinepolis zich bewust is van de structurele druk in de sector, maar daar relatief pragmatisch mee omgaat. Het bedrijf evolueert duidelijk:
- van een
volumemodel - naar een
model gebaseerd op waarde per klant en beleving
De strategie is coherent en operationeel sterk onderbouwd. De grote vraag blijft echter of dit voldoende is om op lange termijn te concurreren met de schaal en het gemak van streamingplatformen.
Waarom schrijf ik nu zo sceptisch. Ik had het gevoel, dat de CEO van het bedrijf, Kinepolis meer verdedigden als voorstelde. Begrijp me niet verkeerd, een CEO moet zijn bedrijf promoten, maar als het bijna overkomt, waarom we toch niet dood zouden zijn…Ja, ik heb liever een bedrijf dat voluit een visie en een doel heeft, en minder zichzelf moet verdedigen voor hun huidige situatie. Dit laatste is pure eigen mening, en Spaarvarkens mogen hier dus van afzien ;)
- Premiumbeleving
Log in to reply.