Forum

Home – 2.0 Forum Aandelen Eerste aankoop = S&P 500 equal weight

• Eerste aankoop = S&P 500 equal weight

Posted by Jochen Vandenbergh on 11/01/2025 at 15:14

Mijn limietorder van 6,20 euro op iShares S&P500 equal weight (EWSP) werd afgelopen week aangetikt. Meteen al een eerste aankoop van het jaar dus. Ik heb mijn periodieke beleggingsstrategie wat aangepast voor 2025. Het bedrag dat ik normaal investeer in IWDA is herverdeeld over IWDA en deze EWSP.

Luc Kroeze replied 1 year, 4 months ago 12 Members · 19 Replies
  • 19 Replies
  • lambert-bollen

Member
    11/01/2025 at 17:46

Just wondering, wat brengt jou tot het kiezen voor Equal weight ipv CSPX?

FIRE = het trio IWDA, IUSN, EMIM. Blijft de verdeling met de laatste 2 hetzelfde?

Aangezien ik recent ben veranderd van job en mijn nieuwe werkgever niet meer aan pensioensparen voor mij doet, ben ik een setje ETF’s aan samenstellen. Het wordt een alternatief op FIRE (lees gelijkaardige ETFs) … allée niet alles.

• SPDR Russell 2000 US Small Cap UCITS EUR (R2US)
      ipv IUSN
    • SPDR MSCI World UCITS ETF (SWRD)
      ipv IWDA
    • SPDR MSCI Europe Technology UCITS (STK)
    • WisdomTree Cybersecurity UCITS ETF USD
      Thema fonds Cybersecurity met een iets interessantere verdeling dan de Top 5 cybersecurity bedrijven.

En nog een index … deze misschien?

• Jochen Vandenbergh

Member
      11/01/2025 at 20:42

Dag Lambert

Zoals je wel weet hebben de MAG7 een disproportioneel aandeel in het rendement van de S&P500 (en ook de wereldindexen). De waarderingen van de MAG7 is daarbij flink opgelopen. Gemiddeld noteren de MAG7 vandaag aan een P/E van 30 (zegt lang niet alles, weet ik wel), terwijl de andere 496 bedrijven (De S&P500 telt 503 bedrijven) een gemiddelde P/E van 18 meedragen. Daar komt bij dat de MAG7 allemaal technologiebedrijven zijn. Met een market-weigthed S&P 500 (CSPX) zit je vandaag dus erg geconcentreerd in amper 7 bedrijven uit dezelfde sector die dan ook nog eens hoog gewaardeerd zijn. Bij een afkoeling of een correctie van de MAG7 – niet ondenkbaar na twee fenomenale jaren – komt de koers van de market-weighted S&P500 dan ook onder druk. Met een equal-weighted ETF heb je hier minder last van. Elk bedrijf heeft immers dezelfde weging (0,2%). De EWSP vermindert dus het concentratierisico én geeft meer blootstelling aan het opwaarts potentieel van een bredere marktgroei waarin de overige 496 bedrijven de achterstand op de MAG7 enigszins inhalen.

Denk je dat de MAG7 blijven domineren, dan is EWSP niet de juiste keuze. Kiezen tussen equal- of market-weighted is in feite antwoorden op de vraag: waar zit het grootste groeipotentieel van de S&P500 de volgende jaren? Bij de MAG7 of bij de andere 496 bedrijven?

Voor de volledigheid en om alles in perspectief te plaatsen: ik heb losse posities in Amazon en Brederode (met flinke posities in Alphabet en Microsoft), Ik beleg ook periodiek in de IWDA die voor 20% uit de MAG7 bestaat en via mijn pensioenfonds zit ik ook nog eens in de meeste MAG7-bedrijven. Het is dus wel goed zo.

• gisele-dillien

Member
    12/01/2025 at 19:39

Ik was eveneens op zoek naar info hieromtrent, bedankt voor je post. Op de site van justETF vond ik naast EWSP(Amsterdam) eveneens XDEW (Londen bij Bolero). Kosten van beiden bedragen 0,20%, beiden zijn fysische trackers, laatstgenoemde is groter in omvang en bestaat ook langer. Mag ik vragen waarom je eerstgenoemde koos? Ik begrijp ook niet waarom de top 10 bij justETF verschilt van deze van Morningstar, Bolero. Wat zou de reden hiervan kunnen zijn? Alvast bedankt voor je respons.

• Jochen Vandenbergh

Member
      13/01/2025 at 11:12

Dag Gisele

Goed opgemerkt! Ik heb eigenlijk geen bijzondere reden waarom ik iShares boven Xtracker heb verkozen. Ik was vooral op zoek naar een goede equal-weighted ETF. iShares (Blackrock) heeft een sterke reputatie, dus….

Maar toegegeven, gezien de grootte en de leeftijd lijkt die van Xtracker me beter.

Groetjes

Jochen

• Bart De Reys

Member
    13/01/2025 at 15:53

Hoi Jochen, graag het ISIN nummer van deze ETF even vermelden aub?
    Dan kan ik zijn samenstelling bekijken. Tx!

• Jochen Vandenbergh

Member
      13/01/2025 at 16:06

Dag Bart

Ticker is de EWSP. Samenstelling zijn logischerwijs de 503 bedrijven uit de S&P500. Alleen heeft elk bedrijf hier eenzelfde weging in van 0,2% in plaats van een marktgewogen aandeel.

• Luc De Smyter

Member
    13/01/2025 at 20:25

Je kan ook dit alternatief overwegen (groter volume):

ISIN IE00BLNMYC90

ticker XDEW

• christine tanghe

Member
    14/01/2025 at 11:11

Jochen, op welke beurs koop jij dat ? als ik kijk bij EURONEXT noteert dat in USD

heb je dan 1,32 %beurstaks bij instap en uitstap in Belgie als et hier geregistreerd is,

graag uw antwoord

• Jochen Vandenbergh

Member
      14/01/2025 at 17:12

Dag Christine

Deze tracker (Ticker: IE000MLMNYS0) noteert op Amsterdam is niet geregistreerd in België. De beurstaks is 0,12%.

Groetjes

Jochen

• Joost Vandenabeele

Member
      14/01/2025 at 18:15

Bedankt voor deze tip om Equal Weight te kiezen ipv IWDA. heb mij een bundeltje gekocht.

Zit al een tijdje te twijfelen om IWDA bij te kopen maar vrees dat na de benoeming van Trump de beurs een jojo effect kan krijgen en dat IWDA dan misschien een groot pak terugvalt, alsook de Mag7. Of net niet maar dan profiteer ik via XWED

Dus van MAGA naar MAG7 zou Trump al nieuwe petjes in de maak hebben :)

• koen-victor

Member
    14/01/2025 at 14:40

Ook ingestapt, met een andere tracker (IE00BNGJJT35) maar komt op hetzelfde neer. Zelfde redenering, het is een interessantste manier om in de VS belegd te zijn, zonder overgewicht aan M7. De World ETFs zorgen voor een bijkomende exposure aan de M7.

• Sabine Reusen

Member
    14/01/2025 at 18:57

Vorige week, bij een webinar van het vfb had Tim Nijsmans het ook over equal weight ETF’s. Hij was er precies niet echt fan van. Volgens hem gaat het in tegen het principe van let your winners run. Op regelmatige basis moeten immers de winnaars verkocht worden en de verliezers bijgekocht om het evenwicht te bewaren.

• Jochen Vandenbergh

Member
      14/01/2025 at 20:41

Dag Sabine

Ja, dat tegenargument snijdt wel hout. Met de EWSP zondig ik inderdaad tegen het principe ‘Let your winners run.’ Tegelijkertijd omarm je twee andere benaderingen:

1. Concentratierisico. De MAG7 staan vandaag voor zo’n 35% van de S&P500. Meer dan 1/3 van de waarde komt dus van amper 7 bedrijven die ook nog eens uit dezelfde sector (technologie) komen en hoog gewaardeerd zijn. Dit is een grote afhankelijkheid.

2. Mean reversion. Dit is het idee dat aandelen veelal terugkeren naar hun gemiddelde waardering. M.a.w., slecht presterende bedrijven herstellen, hooggewaardeerde bedrijven corrigeren. Koppel dit aan de hoge concentratie van de MAG7 en bij een correctie krijgt de koers van een market-weighted ETF een flinke dreun. Deze klap komt zachter aan voor een equal weighted ETF en bovendien profiteer je meer van een bredere marktherstel.

Kiezen tussen equal- of market-weighted is eigenlijk antwoorden op de vraag: waar zit het grootste groeipotentieel van de S&P500 de volgende jaren? Bij de MAG7 of bij de andere 496 bedrijven? Met een keuze voor de EWSP kies ik voor die 496 andere bedrijven.

Tegelijkertijd heb ik mijn periodieke beleggingen tijdelijk verdeeld over de EWSP en de IWDA (waar ik al enkele jaren in zit). Ik blijf dus ook market-weighted beleggen via de IWDA. In feite wed ik zo op twee paarden.

Dit alles is aanvullend op wat Tim Nijsmans zegt. Zoals gezegd, ik volg zijn redenering. Net daarom blijf ik ook in IWDA beleggen.

Groetjes

Jochen

• Peter Maes

Member
      15/01/2025 at 10:38

Pieter Slegers van de kwaliteitsbelegger heeft deze wel in portefeuille met de redenering dat gelijkgewogen ETF’s op de lange termijn beter presteren, dus je hebt voor- en tegenstanders..

• Ann

Member
      15/01/2025 at 10:47

Daar verschiet ik van. Toen ik november een lezing van hem bijwoonde via VFB Antwerpen, was er 1 ETF die iedereen zonder twijfelen moest kopen : SNAW. Zelfs voor zijn eigen ouders zou hij nooit iets anders aanraden🤔.

• christine tanghe

Member
    15/01/2025 at 10:46

Jochen bedankt voor je antwoord. Maar ik wil toh nog eens vragen deze ETF moet je wel aankopen met USD en deze is nu wel heel duur

• Jochen Vandenbergh

Member
      15/01/2025 at 11:05

Dag Christine

Dat klopt, de wisselkoers speelt vandaag lichtjes in het nadeel van de euro (1 euro = 1,03 dollar). Hierboven schrijf ik ook dat de Xtracker waarschijnlijk een beter optie is (vooral dan omwille van het volume). Je neemt hiermee geen valutarisico (Let wel! Alle bedrijven uit de S&P500 zijn Amerikaans, dus je belegt sowieso in dollars).

Als tegenargument kan ik nog schrijven dat je de markt en zeker valutakoersen niet kan timen. Mogelijk is de dollar over enkele maanden goedkoper. Mogelijk is hij duurder. Wie zal het zeggen?

Groetjes

Jochen

• Luc Kroeze

Member
      15/01/2025 at 12:14

er bestaat ook een gehedgde variant: https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE0002EI5AG0

• christine tanghe

Member
    15/01/2025 at 11:27

Jochen alvast bedankt alles klaar nu

Log in to reply.