-
Dit was mijn 2024: Het spaarvarkentje gaat achter de boeken!
Naar mijn gevoel, werden er dit jaar (2024) 3 thema’s echt besproken, waaronder 2 (voor mij) relatief nieuw.
1. defensie.
Waar er jammer genoeg overal ter wereld oorlogen woeden, zagen we dat aandelen in defensie enorm hard gestegen zijn. In het begin was ik daar heel negatief over. Ik wil geen torenhoge winst behalen, wetende dat er daardoor meer mensen sterven. Aan de andere kant moet men zichzelf kunnen verdedigen. Het is dus niet zo dat alle aandeelhouders per definitie vóór oorlog zijn.Het blijft uiteraard je eigen keuze of je al dan niet investeert in wapens, nieuwe bommen en tanks. Ik heb voor mezelf geconcludeerd dat defensie niet in mijn portefeuille komt, puur om morele redenen. Dat betekent echter niet dat ik tegen investeringen in deze sector ben. Als mensen zich goed kunnen nuanceren, heb ik veel begrip voor degenen die er wél in investeren.
2. Bitcoin
Bitcoin is iets wat we al jaren kennen en wat al jaren booming is. Dit jaar heeft Bitcoin de kaap van 100.000€ bereikt. Goed, ik zat verkeerd, maar ik vermoed dat Bitcoin zonder veel problemen nog richting 110.000€ kan gaan.
Vandaag de dag is Bitcoin het speeltje van Trump. Wanneer Trump weer wat gekke uitspraken doet, zien we dat Bitcoin enorm kan stijgen.Afgelopen november ben ik met onze hogeschool, en @jpsegers naar BlackRock in Londen geweest (waarvoor nog steeds een enorme dank aan @pascal-paepen !). Hoewel BlackRock ook is gaan investeren in Bitcoin, komt dit voornamelijk door een verhoogde vraag van klanten. BlackRock waarschuwde echter dat boven de aanbevolen maximale weging van 2% het aandeel van Bitcoin in het totale portefeuillerisico buitensporig groot wordt vergeleken met een gemiddeld aandeel uit de Magnificent 7. Men zal dus duidelijk voorzichtig moeten zijn rondom investeringen in Bitcoin.
3. AI
Met welke sector anders dan AI zou ik afsluiten? AI was een booming business in 2024 en zal dat blijven in 2025, 2026, 2027… Betekent dit dat ik nu overtuigd ben om 100% — of laten we zeggen 105% 😉 — van mijn vermogen in AI te steken? Nee, sterker nog: op dit moment heb ik geen enkel aandeel dat zich specifiek bezighoudt met het genereren van AI of het maken van chips. (Nu ja, niet hoofdzakelijk).Waarom zet ik AI dan in mijn top 3? Bedrijven zoals Google heb ik eind augustus 2025 al ruim drie jaar in portefeuille. (Als ik mijn fonds meetel, zelfs sinds februari van dat jaar). Google investeert zoveel in AI en de bijbehorende ontwikkelingen dat dit goed zal komen. AI maakt de wereld van vandaag efficiënter.
Het enige gevaar waar beleggers nu tegenaan lopen, is hun eigen perspectief. Ik hoor veel mensen zeggen: “AI is te hoog gewaardeerd, AI is al te ver ontwikkeld, de groei van AI is voorbij.” Daar ben ik het absoluut niet mee eens. AI is niet passé. Naar mijn mening zitten we nog maar aan het begin.
Op dit moment zien we dat AI voor twintigers het nieuwe normaal wordt. Ik ben ervan overtuigd dat AI in 2025 sterker wordt geïmplementeerd. Ik zie op termijn sterke verschuivingen: waar we nu 90% onderzoek en 10% gebruik zien, zal dat elk jaar meer opschuiven naar 70% onderzoek en 30% gebruik. In de medische wereld zien we enorme vooruitgang, zoals AI die hersenscans analyseert en zelfs dokters verbaast.
AI zal nooit het werk van een arts volledig overnemen. Daar ben ik 200% van overtuigd. Maar AI zal wel bij iedereen worden geïmplementeerd in zijn of haar werk.AI zal nooit het werk van een arts overnemen. Daar ben ik 200% van overtuigd, echter zal AI bij iedereen geïmplementeerd worden in zijn of haar job.
Conclusie
Afsluitend kan ik concluderen, ik zie de toekomst van 2025 voor de aandelenmarkt rooskleurig in. Hoewel ik sterke fluctuaties verwacht, maak ik mezelf niet te veel zorgen. Trump zijn beleid zal veel bepalend zijn, alhoewel er vandaag al enorm veel zaken ingeprijst zijn waar Trump noch iemand anders veel aan kan doen. Als je net als mij op de lange termijn zult investeren, zie ik geen reden tot paniek gedurende 2025!
Mijn beste wensen en vrolijke feestdagen aan alle spaarvarkentjes
Log in to reply.