Home – 2.0 › Forum › Aandelen › Deceuninck: ceo alweer ontslagen en Jan verkoopt (13-aug-2025)
Tagged: Deceuninck
-
Deceuninck: ceo alweer ontslagen en Jan verkoopt (13-aug-2025)
Posted by Pascal Paepen on 13/08/2025 at 09:06Stefaan Haspeslagh moet na 14 maanden vertrekken als CEO van het pvc-raamprofielenbedrijf Deceuninck. Grootaandeelhouder Francis Van Eeckhout neemt tijdelijk over. (De Tijd)
Het gaat er dus blijkbaar niet goed… Daling aandelenkoers vanochtend (-0,23%) valt nog mee (€2,20)
Pascal Paepen replied 9 months ago 8 Members · 23 Replies -
23 Replies
-
-
Gisèle,
Jawel. En dus onderdeel van de tandem Tack-Haspeslagh. Heel verrassend dat hij daar wegging. Ik vond dat niet bepaald aangenaam om te horen. Beetje rondgevraagd en een mogelijke aanleiding voor het vertrek en het opsplitsen van het duo zou de dochter van Tack zijn. Maar veel meer info heb ik daar ook niet over. Nu wel een klein beetje opgelucht, eigenlijk.
Pascal
-
-
Is dat dan eerder positief nieuws dat een grootaandeelhouder zich met de dagelijkse werking gaat moeien?
-
Niet echt. Toont aan dat het allemaal nogal snel gegaan is en er dus nog geen opvolger klaarstaat. Het is helaas ook niet de eerste keer. Als het een activist zou zijn die dat eist, dan zou het wel als positief kunnen beschouwd worden. Of als het bedrijf vierkant draait. Dan wordt een ommekeer positief onthaald. Maar het vreemde is dat Deceuninck aan de beterhand leek. Wel nog een probleem in Turkije, maar daar kan Haspeslagh uiteraard ook niks aan doen, dat Deceuninck daar aanwezig is. Misschien heeft het te maken met hoge (loon)eisen van Haspeslagh? Of botsende karakters? Bizar.
-
-
In mijn professionele activiteiten als bedrijfsrevisor is de vaststelling van snelle en/of frequente wisseling van managementposities een onvervalst rood knipperlicht. En inderdaad, meestal geen goed nieuws.
-
Er is ondertussen wat meer informatie. De managementstijl van Haspeslagh zou niet geapprecieerd worden door heel wat medewerkers van Deceuninck. Wellicht was Haspeslagh dus (terecht) veeleisend, maar ook streng. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen.
In verschillende regio’s/werelddelen heb je verschillende types manager. Maar dat speelt hier niet.
Op verschillende momenten in de levensfase van een onderneming heb je een ander type manager nodig. Draait alles prima, dan is een ‘soft’ manager ok, eentje die vooral sociaal is, vlot in de omgang, niet veel eisen stelt,… Het draait immers allemaal goed. Zijn er te veel mankementen, dan is een hardere aanpak (tijdelijk) nodig en dus ook een strengere manager. Op die manier heeft Haspeslagh destijds Picanol en Tessenderlo gered. Op diezelfde manier wou hij nu Deceuninck naar de top brengen. Maar dat werd dus niet door alle medewerkers gewaardeerd en er zouden daarom mensen opgestapt zijn.
En toch vind ik dat Deceuninck een beetje een harde ceo mag/moet hebben.
Pascal
-
Ik heb al eerder aan de leden laten weten dat ik twijfels had. Hoofdreden was een mindere gang van zaken in Turkije die Deceuninck zelf aangaf. Ik begrijp zowel het commentaar van Johan als Pascal, maar ik beslis om uit te stappen. Het aandeel lijkt te goedkoop. Ik zit er al in sinds corona, maar dat eindigt nu. Ik verkoop en laten we hopen voor de blijvers dat ik me vergis. In de Spamalot van zaterdag zullen we met de leden stemmen over het lot van Deceuninck in de buy and hold.
-
Ook raar: timing ontslag ceo. Volgende week woensdag publiceert Deceuninck halfjaarresultaten.
-
Ja, zeker is het moment raar, net voor bekendmaking van de cijfers. Heel snelle beslissing door ‘interne noodsignalen’ klinkt tot eerder als iemand ontslaan ‘op staande voet’….
Aandeel zakt nu wel flink door -5%.
-
Klopt. Het nieuws moest blijkbaar nog wat doordringen.
-
T blijven Westvlamingen, hé
Als ze je niet moeten dan kom je er niet bij
(Ben zelf één, dus ik kan het weten)
-
Dus geen keer-e-keer-were?
-
-
Verdorie. Ik moet mijn mening over De Tijd herzien. Ze zijn visionair. Of toch de mensen die de krant vorig jaar contacteerde naar aanleiding van de benoeming van Haspeslagh tot ceo van Deceuninck:“Een andere kritiek is dat Haspeslagh mogelijk in dezelfde situatie belandt als die waar hij van vertrokken is bij Tessenderlo. Ook bij Deceuninck komt hij terecht bij een West-Vlaamse aandeelhouder die meer ondernemer dan manager is. Maar voorlopig lijkt er geen vuiltje aan de lucht. ‘Ik ben happy. Ik hou van een no-nonsenseaanpak’, zegt Van Eeckhout.”
(De Tijd, 5 juni 2024)
-
Mijn aandelen zijn ook de deur uit, met gelukkig nog wat winst. Maar veel is het niet na 3 jaar in portefeuille te hebben.
Denk dat Haspeslagh het net moeilijk heeft met visionair denkende ondernemers. Wat bij Tessenderlo zo te horen wel een probleem was. Maar of dat nu kan gelinkt worden aan ‘noodsignalen’ is een andere vraag.
-
De tandem Tack-Haspeslagh heeft 30 jaar gewerkt, dus dat was wel even schrikken. Nu is Haspeslagh 66 en wil hij wellicht niet zomaar plooien. Maar voor Van Eeckhout en Deceuninck is het natuurlijk ook geen mooi zicht, vooral omdat het niet de eerste keer is dat daar zoiets gebeurt. Komt daar nog bij dat het blijkbaar nog altijd niet goed gaat met de bouw, toch niet in Vlaanderen. De meesten willen lenen aan vaste rente en die is gekoppeld aan de lange-termijnrente, die nog niet gezakt is, in tegenstelling tot de kortetermijnrente. Deceuninck zal ook wel mooi verdienen aan renovatie, maar die markt zal ook nog niet zijn wat ze moet zijn. Ik hou voorlopig bij.
Pascal
-
In de spirit van Buy en hold hou ik voorlopig ook bij.
Oekraïne begint weldra mogelijk ook aan heropbouw.
Hopelijk pikken ze hier een graantje mee
-
Regelgeving maakt bouwen of renoveren zeker niet goedkoper, ondanks wat sommige politieke partijen ons wijsmaken. Dit heeft zeker gevolgen voor bedrijven als Deceuninck en Recticel.
-
Vroeger was nieuwbouw hier in de buurt snel verkocht. En al even snel werden die te huur aangeboden. Nu heb ik de indruk dat men die appartementen en huizen maar moeizaam verkocht krijgt. Zou de meerwaardebelasting hier voor iets tussen zitten? Investeerders die afhaken?
Panden die hier aangeboden worden met een EPC D,E,F veranderen hier wel vrij snel van eigenaar.
-
Vandaar: oppassen met projectontwikkelaars. Hier in de Kempen gaat het nog redelijk vlot. Nieuwe appartementen verkopen nog, maar ik merk dat men grote projecten met tientallen appartementen opsplitst in verschillende projecten. Eerst een derde. Zijn die bijna verkocht, dan het volgende deel etc. Oude woningen blijven de laatste jaren wel langer te koop vooraleer ze effectief verkocht worden.
-
Eind 2023 dacht ik ook aan de heropbouw. In VectorVest zag ik echter dat in de sector “building” de cement veel potentieel had. Ik stapte in Buzzi Unicem (BZU.MI)… inmiddels 57% gestegen (zie bijlage).
Joost, bij het lezen van je antwoord, moest ik gelijk aan mijn aankoop denken (wil niet zeuren hierover he). Mij geeft de tool inzicht want elk (forum)aandeel ga ik hiermee na.
Eind 2023 ben ik ook uit Deceuninck gestapt. Gebaseerd op die software, heb ik toen mijn PF aangepast naar (volgens mij) de toekomst, waar ik nog steeds blij om ben.
Marc
-
Francis Van Eeckhout, de hoofdaandeelhouder van Deceuninck, verdient inderdaad wél heel goed aan zijn cementfabriek. Erfde ooit een cementfabriek van zijn grootvader (die al wel lang verkocht is) en heeft nu een grote en moderne cementfabriek. Het aandeel Heidelberg Materials werd in maart 2024 ook voorgesteld op het debat van Lynx en is sindsdien meer dan verdubbeld in waarde.
-
Log in to reply.