Forum

Home – 2.0 Forum Aandelen BYD: 2,26 miljoen EV’s verkocht in 2025 (2024: 1,76 mln)

Tagged: 

• BYD: 2,26 miljoen EV’s verkocht in 2025 (2024: 1,76 mln)

Posted by Pascal Paepen on 01/01/2026 at 17:13

Artikel van de website van De Tijd:

BYD heeft in 2025 2,26 miljoen elektrische voertuigen verkocht, een wereldwijd record. Meer dan waarschijnlijk laat de Chinese constructeur zo Tesla achter zich.

De motor van BYD blijft draaien. De Chinese constructeur heeft in 2025 wereldwijd 2,26 miljoen elektrische voertuigen verkocht, liet hij donderdag voorbeurs weten. Naar eigen zeggen vestigt BYD daarmee een record voor de verkoop van e-auto’s.

Meer dan waarschijnlijk houden de Chinezen zo hun concurrent Tesla achter zich. Het bedrijf van Elon Musk verkocht tot eind september 1,22 miljoen wagens en communiceert vrijdag over de verkoopcijfers voor heel 2025. In 2024 was Tesla nog de grootste e-autoverkoper ter wereld, met nipt meer verkochte exemplaren dan BYD: 1,79 miljoen tegenover 1,76 miljoen. Maar het Amerikaanse merk heeft het al enige tijd moeilijk door de vertraagde verkoop op zijn belangrijkste markten, het beperkte aantal nieuwe modellen en de politieke escapades van Musk.

BYD (Build Your Dreams) werd in 1995 als batterijproducent opgericht. Later legde het zich toe op voertuigen. Het merk, dat ook hybride auto’s bouwt, verkocht vorig jaar 4,6 miljoen voertuigen, 8 procent meer dan in 2024. Recent werden wel de prognoses voor 2025 verlaagd vanwege de hevige concurrentie in China.

Eerder was al duidelijk dat BYD in Europa voor het eerst de kaap van 100.000 verkochte auto’s zou ronden. Dat succes heeft het merk vooral te danken aan de introductie van enkele plug-inhybrides en de elektrische stadsauto Dolphin Surf. Vanaf volgend jaar zal BYD een deel van zijn auto’s voor de Europese markt produceren in zijn nieuwe fabriek in Hongarije. Tot die tijd moet de autobouwer een Europese invoerheffing van 27 procent betalen op elke e-auto die hij uit China importeert.

ps: De Tijd zou De Tijd niet zijn als er geen fout in het artikel zou staan: “Vanaf volgend jaar zal BYD auto’s in Hongarije produceren” Dat moet zijn: vanaf dit jaar. Ik vermoed dat er wel wat vertraging is. Ik had de start van de productie al verwacht in nov-dec 2025.

Myrèse Driesen replied 2 months ago 6 Members · 14 Replies
  • 14 Replies
  • sv26835a12301042

Member
    11/01/2026 at 16:08

dag Pascal,

ik heb BYD, momenteel -18%. Lees ik tussen de lijnen dat het eventueel een moment is om bij te kopen? Het aandeel is de laatste maanden van grofweg 14,5 naar 10,5 gegaan.

groet!

Bart

• Pascal Paepen

Administrator
      11/01/2026 at 16:16

Hoi Bart,

Ik ben fan van BYD, zowel van het bedrijf als het aandeel. Het bedrijf doet het goed en zal het nog goed doen, volgens mij. Het aandeel zal dan wel volgen. Dat het aandeel even goed zakt nadat jet het hebt gekocht is niet zo’n probleem.
      Pascal

• sv26835a12301042

Member
      11/01/2026 at 16:18

Dank voor feedback Pascal,

groet! Bart

• Ann

Member
      11/01/2026 at 16:55

Dag Bart, Als ik de koers opzoek, staat BYDDY momenteel 12,12 USD. Dus nog lang geen 10,5. Of kijk je op een andere beurs/koers ?

• sv26835a12301042

Member
    12/01/2026 at 08:26

dag Ann, ik volg de grafiek BYD CO LTD-H (BY6). Staat nu op 10,47. Stond op 22 juli op 14,6. Ik lees vanmorgen in de krant dat de stand van BYD op het autosalon wordt platgelopen. Ze zouden wereldwijd de grootste producent van electrische wagens zijn. Door de invoertaks verkopen ze nu nog meer hybride wagens in Europa maar dat zal wellicht veranderen, zoals Pascal aangaf, eens de fabriek in Hongarije opent.

• rik

Member
      12/01/2026 at 09:14

Dag Bart, jij hebt het volgens mij over de notering BY6 op de FWB2 beurs in Frankfurt. Die notering staat in euro.

• Pascal Paepen

Administrator
      13/01/2026 at 16:33

Bedankt, Rik!

Da’s wellicht de verklaring. Inderdaad best nooit wat kopen op de beurs van Frankfurt. Tenzij het over een Duits aandeel of een tracker gaat. Erg beperkte liquiditeit, voor de rest.

Pascal

• Bart Strosse

Member
    12/01/2026 at 14:12

Hallo, ik ben nieuw hier. Maar BYD.CO.LTD , dat is toch BYD Electronic (International) Co. Ltd. een ‘investment holding company’. Iets heel anders dus dan BYD Co. Ltd. van de BYD batterijen en wagens. Of zie ik dat verkeerd?

Groeten,

Bart

• rik

Member
      12/01/2026 at 15:33

BYD co ltd = auto manufacturer (china)

met notering in HKD, USD en EUR

ticker (bij Lynx) = 1211, BYDDY en BY6

BYD Electronic intl co ltd = electronics (china)

met notering in HKD en EUR

ticker (bij Lynx) =285 en 4BY

• sv26835a12301042

Member
    13/01/2026 at 16:16

Het blijft toch opletten dat je de juiste aandelen beet hebt.

Niet altijd gemakkelijk vind ik.

Zou het niet handig zijn als men bij Spaarvarkens steeds het Isin nr vermeld van de aandelen die men bespreekt? Dan is er toch geen vergissing mogelijk?

(Een ISIN (International Securities Identification Number) is een unieke, 12-cijferige alfanumerieke code die wereldwijd wordt gebruikt om financiële effecten, zoals aandelen, obligaties en beleggingsfondsen, te identificeren, waardoor verwarring op de beurs wordt voorkomen en transacties eenvoudiger worden. De code begint met een landcode (bijv. NL voor Nederland, BE voor België) en bestaat uit een National Securities Identification Number (NSIN) en een controlecijfer.)

• Pascal Paepen

Administrator
      13/01/2026 at 16:39

Kunnen we doen. In het verleden hebben we al een paar keer meegegeven dat je aandelen van BYD best koopt op de beurs van:

– Hong Kong (CNE100000296) (momenteel HKD 97,25), of

– Wall Street (US05606L1008), (momenteel USD 12,38) of

– Shenzhen (CNE100001526) (momenteel CNY 97,19).

Die informatie is makkelijk terug te vinden, met de zoekfunctie (het vergrootglas) op de website (enkel voor leden).

Pascal

• sv26835a12301042

Member
      13/01/2026 at 20:08

Dank Pascal, er is natuurlijk al zoveel informatie op Spaarvarkens dat het soms moeilijk is om de info die je zelf op een bepaald moment zoekt eruit te filteren. Ik begrijp dat we (te)veel vragen of teveel verwend zijn? 😉

hartelijk,

Bart

• Pascal Paepen

Administrator
      13/01/2026 at 22:30

Bart,

No problemo. Het klopt. Er komt soms al eens te veel info op het forum, te veel om het allemaal te kunnen opvolgen. Toen ik in mei hoorde van Solaredge dacht ik dat het de eerste keer was dat ik van die firma hoorde, maar er was toen hier op het forum ook al over gediscussieerd. Er komen ook voortdurend nieuwe leden bij (2026 is ook op dat vlak goed begonnen voor Spaarvarkens) zodat het logisch is dat er af en toe al eens wat wordt herhaald. Moet ook kunnen. Als leraar weet ik dat herhaling werkt.

Pascal

• Myrèse Driesen

Member
    17/03/2026 at 09:37

Goed nieuws omtrent BYD wellicht…

1. De Uber-deal: 100.000 elektrische voertuigen

Dit is momenteel de meest besproken “megaorder”. BYD heeft een meerjarige overeenkomst gesloten met Uber om wereldwijd 100.000 nieuwe elektrische auto’s op het platform te krijgen.

• De regio: Het begint in Europa en Latijns-Amerika, en wordt daarna uitgebreid naar het Midden-Oosten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland.

• Waarom beleggers hoop hebben: Deze deal is cruciaal omdat het BYD een enorme gegarandeerde afzetmarkt geeft buiten China. Bovendien gaan BYD en Uber samenwerken aan de ontwikkeling van autonome voertuigen, wat beleggers zien als een directe aanval op de toekomstige dominantie van Tesla.

2. Grote vlootorders in opkomende markten (Brazilië/Turkije)

BNR besteedt ook veel aandacht aan de strategische expansie van BYD in landen als Brazilië en Turkije.

• In Brazilië heeft BYD enorme orders binnengehaald voor zowel elektrische bussen als personenwagens, ondersteund door de bouw van een lokale fabriek.

• De hoop: Beleggers zien dat BYD de protectionistische maatregelen (zoals importheffingen in de EU en de VS) slim omzeilt door lokaal te gaan produceren in deze “tussenregio’s”.

Log in to reply.